Лосяч |
Лосяч – село з мальовничими краєвидами навколо на шляху з Кам’янця до Чорткова. Вперше згадується у 1785 році. Відомо, що на місці сучасного Лосяча поселення існувало ще з XVI століття, але під іншою назвою – Рогізна. Залишки цього поселення і сьогодні простежуються в урочищі Глибока Долина. Назву поселення отримало від заростів лоз, в яких нібито ховались жителі Рогізни від турків і татар. У ХІХ століття Лосяч, як і інші поселення в околицях Скали, належав впливовій в Австро-Угорщині родині Голуховських. За останнім переписом в селі проживає близько 1250 мешканців.
Головна пам’ятка села, костел Св. Антонія Падуанського, з’являється на горизонті за пару кілометрів до в’їзду до Лосяча з боку Скали. Ще з протилежного березу рукотворного озера, з якого починає свій шлях річка Циганка, можна оцінити розміри храму.
У ХІХ столітті римо-католики з Лосячу належали до парафії Успіння Пресвятої Діви Марії в Скалі-над-Збручем Язловецького деканату. У 1885 році в селі нараховувалося близько 600 парафіян. У 1889 році власники села Голуховські збудували в Лосячі мурованим філіальний костел, якій було освячено під титулом Св. Антонія Падуанського. У 1903 році чисельність прихожан парафії зросла до 8 сотень, а перед Першою Світовою війною налічувала півтори тисячі віруючих.
В міжвоєнний період костел в Лосячі перевели до Борщівського деканату. Протягом 50 - 60-х років ХХ ст. місцевий костел залишався єдиним діючим римо-католицьким храмом на території тодішнього Скала-Подільського району. Наприкінці 60-х років храм залишився без священика, а на початку 70-х років його все ж таки закрили радянські окупанти. У приміщені святині вони розмістили склад запчастин для тракторів та вантажівок. Костел повернули віруючим на початку 1990 року і освятили 21 квітня того ж року під титулом Св. Антонія.
Неоготичний костел вражає, передусім, своєю стрункістю. Його тоненький шпиль підноситься високо до верху, а груба фактура стін і невеличкі контрфорси по боках надають храму середньовічного вигляду. На жаль, трохи псує його вигляд нова металочерепиця, якою замінили старе, справжнє черепичне покриття храму.
Біля храму – стара одноповерхова плебанія, дах якої вкритий червоною черепицею, що почорніла від часу.
Неподалік, за невеличким полем, видніється купол православної церкви Воздвиження Чесного Хреста (1903 р.)
Ще пару поглядів на Лосяч:
Метки: Борщівський р-н Лосяч Поділля Тернопілля костели |
Рахнівка |
Метки: Хмельниччина Поділля Рахнівка палаци |
Рихта |
Метки: Хмельниччина замки млини Поділля палаци Рихта |
Кривчик |
Метки: Хмельниччина Кривчик Поділля палаци |
Голозубинці |
Метки: Хмельниччина Поділля Голозубинці палаци |
Дунаївці |
Метки: Хмельниччина Поділля Дунаївці палаци |
Великий Жванчик |
Метки: Хмельниччина Великий Жванчик Поділля палаци |
Австро-Угорщина: Будапешт, Штирія і Вахау |
Метки: замки Угорщина Австрія Штирія бароко палаци Будапешт Вахау ратуші синагоги |
Відкриття Слобожанщини: Сумщина |
Приклад провінційного модерну в Охтирці - будинок школи поч. ХХ ст.:
Охтирка. Собор Покрова Богородиці (праворуч) та церква Різдва Христового (ліворуч):
Охтирка. Електростанція, поч. ХХ ст.:
Тростянець. Фортеця "Круглий двір", 18 ст.
Тростянець. Палац Кенігів (ХІХ ст.) та "Круглий двір" (XVIII ст.)
Тростянець. Палац Кенігів (ХІХ ст.)
Тростянець. Дендропарк "Нескучне"
Тростянець. Дендропарк "Нескучне". Грот Німф
Тростянець. Дендропарк "Нескучне". Будинок управителя маєтком
Тростянець. Благовіщенська церква, 1750 р.:
Суми. Вул. Воскресенська
Суми. Воскресенський собор (козацьке бароко), кін. XVII - поч. XVIII ст.
Суми. Міська садиба, кін. XVIII ст.
Суми. Спасо-Преображенський собор, 1776 - 1788 рр.
Суми. Міська ратуша, кін. XVIII ст.
Суми. Казначейський банк, ХІХ ст.
Суми. Вул. Соборна:
Суми. Альтанка, 1900 - 1905 рр.
Баси. Маєток Штерічевої, поч. ХІХ ст.
Суми. Костел (неоготика), поч. ХХ ст.
Суми. Олександрівська чоловіча гімназія, кін ХІХ ст.
Суми. Троїцький кафедральний собор, 1901-1913
Суми. Дитяча лікарня св. Зінаїди ім. Харитоненка І. Г., 1896 р.
Суми. Синагога
Суми. Палац Сумовських, кін. ХІХ ст.
Лебедин. Торгові ряди, 1847-1856 рр.
Лебедин. Покровська церква, 1863-1875 рр.
Лебедин. Земська лікарня, 1910 р.
Лебедин. Садибний будинок В. Щокіна – Кротова, 1880 р.
Типова слобожанська хата
Лебедин. Дерев'яна Воскресенська церква, 1789 р.
Еклектика в Лебедині:
Лебедин. Ратуша (будинок міської управи), 1913-1915 рр.
Запсілля. Троїцька церква, XVIII ст.
Миропілля. Будинок купця Слитіна, 1905 р.
Миропілля. Дзвіниця Спасо-Преображенської церкви, 1883 р.
Миропілля. Чоловіча гімназія, ХІХ ст.
Миропілля. Церковнопарафіяльна школа, ХІХ ст.
Миропілля. Миколаївська церква, 1885 р.
Миропілля. Миколаївська церква, 1885 р.
Лебедин. Ратуша (будинок міської управи), 1913-1915 рр.
Метки: церкви замки Сумщина бароко Слобожанщина синагоги палаци ратуші костели |
Іваньки |
Перша згадка про Іваньки - 1594 рік. У 1613 році поселення було позначено на карті Великого князівства Литовського. У 1622 році Іваньки згадується у рішенні Люблінського трибунального суду між Федором Шандировським (позивачем) і землевласником Адамом Калиновським (відповідачем): "підданих з маєтку села Тростянця у воєводстві Брацлавському, які з дружинами та майном втекли до наново заселюваної слободи на території маєтку сторони відповідача — до міста Іваня".
В середині XIX ст. Іваньки купив у графині Кисильової князь С. Любомирский, який в 1848 р. відкрив цукровий завод і добився надання Іванькам статусу містечка. У 1899 р. завод був реконструйований, був запущений винокурний і спиртоочисний заводи, які є основними підприємствами села і зараз. Залишки заводу збереглися:
З 1782 р. у Іваньках була дерев'яна Успенська церква. У 1910 році на її місці розпочали будівництво мурованого храму Успіння. Кошти на будівництво збирали усім селом, а будівельні роботи велися толокою. Церкву освятили у 1914 р. Іконостас був виготовлений майстрами Києво-Печерської Лаври, а сам храм мав форму великого хреста.
У 1936 р. будівлю передали колгоспу під склад, але купол і дзвіницю не знесли. У 1941 р. під час настання німці спалили церкву. У 1962 р. згоріла будівля переробили під будинок культури. У кінці 2000-х рр. церква був повернена релігійній общині села, а в 2010 р. почався процес реконструкції. Був зведений купол, знесена частина стін.
Плебанія у стилі українського модерну:
У 1782 році на березі річки був зведений водяний млин, який зберігся і до сьогодні. У 2013 р. його відбудував художник А. Бартосик, стилізувавши під промислову архітектуру XIX ст., в якому відкрив художню галерею з корчмою і магазином:
В Іваньках є мальовничий парк відпочинку "Александрія":
На західній околиці села є щось схоже на садибу: садибний будинок і флігель. Природу його з'ясувати поки не вдалося.
Метки: церкви млини Черкащина |
Умань |
Умань - найсхідніше місто Поділля. З ним - Дике поле. Колись саме закінчувалася європейська цивілізація. Умань відома українцям передусім Софіївкою - шикарним парковим комплексом, який заклав Станіслав Щенсний Потоцький для своєї коханою дружини Софії Глявоне. Але про Софіївку буде колись іншим разом: в ній я так і не побував. Сьогодні буде Умань поза Софіївкою. Крім неї, в місті є на що подивитися: пам'яток - безліч, Умань тут може сміливо конкурувати з обласними центрами. Наприкінці ж розповіді окунемося і атмосферу хасидського кварталу. Перебування там дозволить відчути себе в Ізраїлі не виїжджаючи з України.
Перша згадка про Умань - 1616 рік. Тоді землі навколо належали Валентію Александру Калиновському - брацлавському, вінницькому, кам'янецькому старості, генералу земель подільських. Він же спорудив в Умані замок. Після загибелі Валентія під Цецорою, місто перейшла до його сина Марціна Калиновського. З початком Визвольної війни Умань взяв загін повстанців, очолений Іваном Ганжою, місто стало адміністративним центром Уманського полку і з 1648 по 1667 рік перебувало у складі козацько-гетьманської держави.
Боротьба за Умань між козацькими гетьманами і власниками земель Калиновськими (а, згодом - Потоцькими) тривали до 1674 року, коли Умань була повністю зруйнована гетьманом Петром Дорошенком. Місто відбудував Станіслав Владислав Потоцький - белзький воєвода. Але на початку XVIII ст. за наказом російської влади більшу частину козаків та цивільних мешканців міста було силою переселено на Лівобережжя. Занепад Умані тривав до 1726 року, коли Умань з околицями переходить у володіння Франциска Салезія Потоцького. Середина століття - це постійні набіги гайдамаків. Коліївщина тут була досить жорстокою по відношенню до поляків, євреїв та, навіть уніатів. В 1793 року Умань увійшла до складу Російської імперії. Через три роки Потоцький закладає "Софіївку", яка стає його символом аж до сьогодні.
Почнемо з яскравою пам'ятки, яка знаходиться на околиці міста неподалік від "Софіївки". Це - училище землеробства і садівництва - один із найстаріших вищих навчальних закладів України, заснований у 1844 році в Одесі. Завданням закладу було готувати висококваліфікованих садівників і досвідчених науковців у галузі садівництва. На той час це був єдиний у країні вищий навчальний заклад такого напрямку. У зв'язку з малосприятливими умовами для розвитку садівництва в районі Одеси Головне училище в 1859 році переведене в м. Умань, де на "той час були передумови для підготовки спеціалістів садового профілю. За свою багаторічну історію інститут багато разів змінував свою назву, і зараз це - Уманський національний університет садівництва.
Головний корпус:
Головний вхід підкреслено баштою з флюгером:
Панорама (клікабельна):
Центральна вулиця Умвні - Радянська. Тут розташовано багато архітектурних пам'яток періоду розквіту Умані на зламі ХІХ і ХХ століть.
Ратуша (міська управа), 1912:
У дворі можна розглядіти пожежну каланчу:
Торгові ряди, 1838:
Готель "Європа", кін.19 ст.:
Земське училище, поч. ХХ ст.:
Василіанський монастир у 1784 році побудував Станіслав Щенсний Потоцький. На території монастиря була греко - католицька школа. На початку 19 століття (1832 р) будівлю зруйнували і передали у володіння місцевим властям. З 1858 р. тут перебували артилерійські казарми. З 1998 року військові часи в історії будівлі закінчилися і зараз вона використовується під педагогічне училище.
Вище міське народне училище, 1892:
Житловий будинок поч. ХІХ ст.:
В середині вул. Радянської знаходиться Миколаївський собор побудована впродовж 1809-1812 рр. за проектом архітектора Томашем Етлінгером на місці, де колись стояв католицький костьол. Зайшовши погрітися в собор (УПЦ МП), ми почули від продавщиць церковної лавки, що кривавий Микола ІІ - святий, Янукович - мученик за віру, а Майдан організував диявол.
На протилежному кінці вулиці - костел Успіння Пресвятої Богородиці, 1826:
Пожежна вежа поруч:
Прибутковий будинок по вул. Садовій, кін. ХІХ ст.:
Житловий будинок по вул. Садовій, 1860:
Чоловіча гімназія по вул. Жовтневої Революції, 1896:
Земська лікарня по Пушкінському провулку, поч. ХХ ст.:
Церква Святої Трійці, 1857 - єдина в місті, що належить українцям:
Дерев'яна церква Святого архангела Михаїла , 1907
Водяний млин, ХІХ ст.:
Вид на район "Старе місто":
Вулиця Пушкіна в Умані, та її прилеглі провулки - є місцем компактного перебування євреїв-хасидів. На іудейський Новий Рік (Рош га-Шана), що святкується в кінці вересня, в Умань з'їжджаються хасиди з усього світу. Вони вважають, що помолившись в цей день на могилі цадика Нахмана, отримають духовне очищення.
Зверніть увагу: матеріалу українською мовою ПРИНЦИПОВО немає:
Всі надписи в хасидському районі - на івриті. Гуляючи тут, відчуваєш себе, як в Ізраїлі, але після атаки на нього Хамасу і Хезбалли :)
Метки: церкви Умань Поділля синагоги ратуші Черкащина костели |
Легедзине |
Легедзине - село між Уманню і Тальним. Біла села існувало велике трипільське поселення загальною площею понад 450 гектарів. У 2002 році тут було створено історико-культурний заповідник "Трипільська культура", до якому, крім Легедзина, увійшло 11 поселень трипільської культури. В Легедзині відтворено трипільські житла в натуральну величину.
Коли припинилося державне фінансування заповідника, його директор Владислав Чабанюк почав самотужки шукати способи завершення інтер’єрних робіт у реконструйованих трипільських оселях і порятунку їх від руйнації. Для кожного літа організовуються так звані "трипільські толоки". Допомогти заповіднику відгукнулися люди з усієї України. Спочатку учасників толоки було кілька десятків людей, але в наступні роки на толоки в Легедзине приїздили сотні. Постійні учасники толоки: казкар Сашко Лірник, кінорежисери Михайло Іллєнко та Наомі Умань.
Метки: Черкащина |
Тальне |
Метки: церкви замки палаци Тальне Черкащина костели |
Жабокрич |
Метки: церкви Вінниччина Жобокрич Поділля синагоги палаци |
Савинці |
Метки: Брацлавщина Вінниччина млини деревянная архитектура Поділля Савинці |
Капустяни |
Метки: Брацлавщина Вінниччина Поділля готика палаци Капустяни |
Соколівка |
Метки: Брацлавщина Вінниччина Поділля Соколівка палаци брами |
Верхівка |
Метки: Брацлавщина Вінниччина Верхівка Поділля палаци |
Ободівка |
Метки: Брацлавщина Вінниччина Поділля Ободівка синагоги палаци костели |
Баланівка |
Метки: Брацлавщина Вінниччина млини Баланівка Поділля палаци |