, . ( , ערוך,אורח חיים שולחן).
, , , .15:
עמוד 15: סדור אהבת שלום,תפלת השחר,סדר הקרבנות
יהי רצון מלפניך יי אלהינו ואלהי אבותינו שתרחם עלינו ותמחל לנו על כל חטאתינו ותכפר לנו את כל עונותינו ותסלח לכל פשעינו ותבנה בית מקדש במהרה בימינו ונקריב לפניך קרבן התמיד שיכפר בעדנו כמו שכתבת עלינו בתורתך על ידי משה עבדך מפי כבודך כאמור:
« , , , , , . , , , « » , , »
, , .
/ /, / /, : « , ?».
: « ».
, , . , (//עמוד 25 (תלמוד בבלי, מסכת מועד קטן / .25/ : « / / ?
, , , , »
, , , , .
, ? ? – ? , , – .
? - . 53 , , . , – , , . , , 53 //, // .
, 53 , , , – «» « » , 53 .
, , , . , , , , , , , . : « , ».
? - .
, . : « « » ?»
, , .
, 53 , , . . . – , – , , 53 - . .
, .
והדרך השנית היא שנראה לי שנאמרה הנבואה הזאת כולה על יאשיהו מלך יהודה.
- , , . , , , 53 . , , , . , . - /1040 – 1105 .../.
/1160 – 1235 .../
.
– , , , 53 , . : « , »
. – , . «» «», . - – , , , . , , , , , .
זה שיאמרו האומות אכן חלינו הוא נשא והדומים לזה הוא דברי עצמם לא שישראל סבלו עון האומות אלא הם יחשבו זה בדעתם
, 7, :
נִגַּשׂ וְהוּא נַעֲנֶה, וְלֹא יִפְתַּח-פִּיו, כַּשֶּׂה לַטֶּבַח יוּבָל, וּכְרָחֵל לִפְנֵי גֹזְזֶיהָ נֶאֱלָמָה; וְלֹא יִפְתַּח, פִּיו.
« , ; , , , »
, . . , , , , . , . , – , , . , , , , . , , , . , , 53 , . . , , , : « ».
: « ?» , . ? , , , , .
. ? – , .. ?
9 : « , »
, . , , , . , .
10 11 , : « … » , . .
, «». : , , . , – . , , – , – .
: « ?» , 53 – ?
, , . – , 53 , , , . ,
זאת פרשה קשה מאד אמרו בעלי פלוגתינו שהוא רמז לאלוהים ורבים פירשהו על משיח בעבור שאמרו קדמונינו ז"ל כי ביום שחרב בית המקדש נולד משיח והוא אסור בזיקים.
. , , « , ». , « – » 53 - . , :
השאלה הראשונה הוא לדעת על מי נאמרה הנבואה הזאת כי הנה חכמי הנוצרים פרשוה על אותו האיש שתלו בירושלם בסוף בית שני שהיה לדעתם בן האלוה יתברך: שנתגשם בבטן העלמה כמו שמפורסם בדבריהם ואמנם יונתן בן עוזיאל תרגמה על משיח העתיד לבא וזהו גם כן דעת חכמים ז"ל בהרבה ממדרשותיהם.
« , : , , , . , , . , , , , , »
, 53 . , , , .
– , 6 – , , 53 .
אמר רב לא אברי עלמא אלא לדור ושמואל אמר למשה ור' יוחנן אמר למשיח מה שמו דבי ר' שילא אמרי ינון שמו שנאמר עד כי יבא שילה דבי ר' ינאי אמרי ינון שמו שנאמר יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו ר' חנינא אמרי חנינא שמו שנאמר אשר לא יתן לכם חנינא ויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו שנאמר כי רחק ממנו מנחם משיב נפשי ורבנן אמרי חיוורתא רבי ר' שמו שנאמר אכן חליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם ואנחנו חשבנוהו נגיע מוכה אלוהים ומעונה.
« , , : « , , , »
« ».
הנה ישכיל עבדי זה מלך המשיח. ירום ונשא וגבה מאד. ירום מן אברהם שכתוב בו הרימותי ידי אל יי. ונשא ממשה שכתוב בו כי תאמר אלי שאהו בחיקך. וגבה ממלאכי השרת שנאמר וגביהם וגבה להם. וכן אומר מי אתה הר הגדול שהוא גדול מן האבות: והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעונותינו מוסר שלומינו עליו ובחבורתו נרפא לנו.רב הונא בשם רבי אחא לשלשה חלקים נתחלקה היסורין אחד לדור ולאבות ואחד לדורו של המורה ואחד למלך המשיח.
« » - . «, » , , . : « , ». , : « ». , , » , , 53 . , «, », , .
, . , 95 ., :
תבין ואמרין ליה למשיח בשעתא דאמרין ליה למשיח צערא דישראל בגלותהי ואינון חייבייא די בהו דלא מסתכלי למנדע למריהון ארים קלא יבכי על אינון חייביא רבהו הה"ר והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעונותינו: תבין אינון נשמתין וקיימין באתרייהו: בגנתא דעדן אית היכלא הדא דאקרי היכלא דבני מבעין כדין משיח עאל בההו היכלה וקארי כל מ-עין כל כאבין כל יסוריהן דישראל ייתון: וכלהו אתיין עליה: ואלמלא דאיהו אקיל מעלייהו דישא ונטיל עליה לא היי בר נש ריכיל למסבל ייסוריהון דישא על עונשי דאורייתא הה"ד אכן חליינו הוא נשא ומכאבינו הוא סבלם.
«, , , . , : « »
– , , :
«, , , , , , , () , , . []: , ? : , ? , , : »
1:1-6
«, , , , , , . , , , -; [] . , , , ; -- ; --, , , ». 3:1-6
, 16 .
הנה רבינו ז"ל פה אחד קיימו וקיבלו כי על מלך המשיח ידבר..יש יסורין על עון ויש יסורין של אהבה שסובל הצדיק על עון הדור והנה על זאת ישתומם האיש אשר לא ידע עד היכן מתן שכרן מגיע באמת באמור הירצה ה' שאיש אחד יחטא או הדור כלו ועל איש צדיק תמים אשר לא חטא יקצוף להעמיס עליו את עונות כל עושי רע שיהי' הם שמחים והצדיק עצב הרשעים בריאי ואולם והוא נגוע מכח והמה לפעמים שמחים לאדו ומלעיגים על צרתו ביין משתיהם אשר הוא מוכה עליהם.על כן להסיר דאגה מדבר זה בא אלהי במקראות אלו להודיע עד היכן יד זכות סובלי יסורין על הדור מגעת ומביא ראיה ממלך המשיח אשר הוא סובל עונות בני ישראל והנה שכרו אתו.
« , - , , … , , , . , , , , , , , , . , , , »
, .
, : .ברח דודי עד שיפוח —