Розпочаті в російській армії реформи давно назріли, але їх проведення супроводжується низкою помилок, вважають російські військові експерти. "Цю реформу треба було давним-давно починати. Часу непоправно втрачено багато. Однак головний порок розпочатих реформ полягає в технології виконання і в тих конкретні кроки, які зроблені", - заявив у п'ятницю головний науковий співробітник Центру міжнародної безпеки Інституту світової економіки і міжнародних відносин РАН Володимир Дворкін на засіданні "круглого столу", присвяченому проблемам реформування армії.
За словами Дворкина, який раніше очолював четвертий ЦНДІ Міноборони РФ, що займається проблемами стратегічних озброєнь, основний порок розпочатих реформ - "повна відсутність інформації", повідомляє "Інтерфакс".
- Фінансового забезпечення військової реформи досі немає
"Ні відкритого обговорення в законодавчих, виконавчих органах
влади, в незалежному експертному співтоваристві. Ніхто нічого не знає.
Таким чином, за таких процедур не проходила реформа армії в жодній
розвиненій демократичній країні ", - сказав Дворкін. За його словами, подібного підходу до військової реформи ніколи не було." Ми знову йдемо своїм шляхом, який ні до чого хорошого привести не може ", - сказав експерт.
На його думку, навіть у 90-ті роки, під час перебування міністром оборони Павла Грачова, в Міноборони, у Генеральному штабі і в Центрі військово-стратегічного аналізу широко обговорювалися варіанти структури Збройних сил. Пізніше, за міністра оборони маршала Ігоря Сергєєва, функціонували військово-технічні ради із залученням широкого кола експертів, які обговорювали проблематику стратегічних ядерних сил і космічних військ.
"Усього цього сьогодні немає. Ніхто нікого не питає. Керівники самі все знають", - сказав Дворкін. За його словами, в які здійснюються керівництвом Міноборони кроки з реформування армії є ряд спірних моментів. Зокрема, відзначив експерт, незрозумілі ролі та завдання військових округів і створюваних оперативно-стратегічних командувань. Крім того, на його думку, негативні наслідки можуть мати реформи в галузі системи військової освіти.
"Головний порок - це повний підрив кадрового потенціалу Збройних
сил. Для відновлення цього потенціалу необхідні, як мінімум, два
десятиліття ", - сказав Дворкін.
Нагадаємо, що, відповідно до проекту створення нового обличчя армії "до 2012 року, офіцерський корпус чекають масові звільнення: з 310 тис. нинішніх офіцерів в армії залишаться 150 тис. При цьому, як запевняють Генштабу, все що потрапили під скорочення офіцери будуть працевлаштовані і забезпечені житлом, згідно держпрограму, яка вступає в дію з 1 січня 2009 року.
Думка експерта підтримав президент Інституту стратегічних оцінок і аналізу Олександр Коновалов.
"Самий головний недолік розпочатих міністром оборони Анатолієм Сердюковим реформ - це те, що ніхто ні з ким не обговорив план реформування", - сказав Коновалов в ході засідання "круглого столу".
Фінансового забезпечення військової реформи досі немає
Як раніше повідомив голова комітету Держдуми з оборони Віктор Заварзін, до цих пір немає чітко розробленого і обгрунтованого фінансового забезпечення військової реформи. У цілому думський комітет з оборони підтримав проект міністерства оборони з реформування Збройних сил, відзначив Заварзін. "Але, на жаль, для нас, депутатів у Держдумі, багато ще неясно. І перш за все, де в бюджеті передбачені кошти на проведення таких масштабних перетворень, включаючи гроші на забезпечення житлом для офіцерів", - продовжив він.
У рамках військової реформи більше 160 тис. офіцерів у найближчі три роки будуть звільнені зі служби або зараховано до резерву. 26,7 тис. офіцерів повинні бути звільнені до кінця 2008 року після досягнення граничного віку, 117,5 тис., у тому числі 60,3 тис. з вислугою 20 років і більше і правом на пенсію, а 57,2 тис. -- без пенсії, але з правом на житло, - з організаційних заходів та 9,1 тис. до кінця 2009 року - після досягнення граничного віку перебування на службі.
Інститут прапорщиків і мічманів, чисельність яких в даний час складає 140 тис. чоловік, буде ліквідовано, але не відразу, а протягом кількох років. Всі прапорщики і мічмани дослужат свої терміни відповідно до контрактів.
За рахунок скорочення офіцерського корпусу і додаткових 25 мільярдів рублів, які заплановані у федеральному бюджеті, планується збільшити зарплату лейтенантів і капітанів в частинах постійної бойової готовності і на бойовому чергуванні. Після 2012 року грошове утримання молодших офіцерів зросте до 70 тис. рублів, а старші офіцери від полковника і вище будуть отримувати від 150 тис. рублів.
Проект реформи передбачає також перебудову управління збройними силами. Перебудова почнеться з елітних частин: в першу чергу будуть реорганізовані Таманська і Тульська дивізії. Вони будуть переформовані в менші за чисельністю з'єднання. При цьому всі почесні найменування гвардійських дивізій будуть передані сформованим на їх основі бригадам.
Звіт про "створення нового обличчя армії" був представлений на розширеному засіданні комітету Держдуми з оборони 14 листопада. Вже тоді частина депутатів висловила сумніви з приводу проекту.
В даний час до цих пір невідомо, звідки візьмуться кошти на вихідну допомогу для більш ніж 200 тис. офіцерів. "Куди підуть звільнені з армії люди в погонах? На ці та інші питання ми до цих пір не отримали однозначних відповідей від керівництва Міноборони", - відзначив глава думського комітету з оборони.
Віктор Заварзін сказав, що депутатський корпус турбує також, що "буде з інститутом прапорщиків (мічманів), якщо його ліквідують". "Куди підуть близько 140 тис. осіб, що з ними буде в подальшому? Просто так викинути людей у погонах на вулицю ми не дозволимо!" - Заявив він.
"Наш комітет вважає, що тільки після з'ясування фінансових розрахунків Генштабу про можливості створюваних угруповань на стратегічних напрямках, ми визначимося зі своєю позицією з цього питання", - сказав голова думського комітету з оборони.