|
. "", .
. . – , , .
, .
פעמים רבות מוזכר בתורה 'יום הדין הגדול' שעתיד להתקיים לעתיד לבוא.
( 3:23): ", , ".
על יום זה נאמר (מלאכי ג ,כג): הנה אנוכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא.
: :
הרמב"ן (בשער הגמול) מבאר, שיש שלושה מועדים כלליים של דין ומשפט.
1) – -, .
א. בעולם הזה, כמו המשפט שיש בכל ראש-השנה, שבו נידונים חיי האדם בעולם הזה.
2) – , , .
ב. בעולם הבא, שזהו הדין שנידונה בו הנשמה לאחר צאתה מהגוף.
3) . .
ג. לעתיד לבוא, והוא 'יום הדין הגדול.
, .
( 3:19): " , , . – ".
על יום זה נאמר גם-כן (מלאכי ג,יט): הנה היום בא בוער כתנור, והיו כל זדים וכל עושי רשעה קש ולהט אותם היום הבא.
: " , , , ".
וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה.
( 8) : " ; , ".
פירשו זאת, שלעתיד לבוא הקב"ה מוציא חמה מנרתיקה – צדקים מתרפאין בה ורשעים נידונין בה.
: , : , .
כך גם נאמר במכילתא (בשלח ויסע פרשה ד): אם תזכו לשמור את השבת, תינצלו משלוש פורענויות מיומו של גוג, ומחבלו של משיח, ומיום דין הגדול.
[ , ?]
? , , " ".
מתי יהיה יום הדין הזה? מדברי כל המפרשים עולה, שזמנו של יום הדין אינו בימות המשיח אלא בתחילת תקופת תחיית המתים.
: " … " ".
כך אומר הרמב"ן: אחרי כן יבואו ימי המשיח... ובסופן יהיה הדין ותחיית המתים.
, , .
לדבריו, בדין זה יישפט האדם אם ראוי לתחיית המתים ולנועם הגוף והנפש באותו זמן.
( 12:2): " , , ".
על כך נאמר בדניאל (יב ,ב): ורבים מישני אדמת עפר יקיצו, אלה לחיי עולם, ואלה לחרפות לדראון עולם.
, , .
, , :
מי יהיה נידון בדין הזה? לדעת הרמב"ן, הדין יחול על הכול. כל אדם יישפט מחדש על-פי מעשיו, כדי לקבוע באיזו מידה הוא ראוי לשכר הגדול של ימי התחייה. עם זה, מאחר שזה יהיה לאחר ימות המשיח, שיתקן את העולם כולו, ולאחר ביאת אליהו הנביא (שמופיע "לפני בוא יום ה' הגדול והנורא"), שישיב "לב אבות על בנים", הרי אז כבר ישובו הכול בתשובה ויתקיים מה שהבטיח הקב"ה "לא יידח ממנו נידח", וכל ישראל יהיו בחזקת צדיקים וראויים לתחיית המתים. כך נאמר במדרש שמואל (תחילת מס' אבות): "בהכרח יהיו כולם צדיקים, לפי שהוא יתברך חשב מחשבות לבלתי יידח ממנו נידח."
, : , ?
. (, .) , , .
. , . , , , " ". . – . – , .
.. – . , , -, – . , , , – , , .
, . – , .
, , , .
. () . , . – .
, . !
: |