Вона не мала пам’яті. Фізично вона її, звісно, мала, і непосвяченим могло здатися, що вона має неймовірну пам’ять і пам’ятає дуже дуже дуже багато. Але те що зберігалось в її голові наче не належало їй, не мало з нею емоційного зв’язку. Факти і події в її голові виринали у випадкому порядку або в реакцію на якийсь неочікуваний запит із зовні. Своє минуле вона взагалі наче стирала. Власні мемуари в її голові вміщалися в одне речення: пішла в школу там же де й народилась, вступила в університет в іншому місті, знайшла свободу.
Автор може вдатися в подробиці і розповісти, що з нею ставалося в школі, що в університеті, проте ні автор, ні вона сама не вважають, що на своєму шляху до свободи вона зазнала впливу подій, які сталися з нею на протязі школа-університет. Чому? Тому, що обидвоє свято вірять в те що світ це величезна мозаїка, а кожна людина - це маленький камінець, який займає саме те місце, яке повинен. Малюнок мозаїки завжди повинен бути повним, тому якщо на якомусь місці не стане якогось камінця, то це не тому що то його рішення, а тому що його необхідно було замінити на інший (за кольором, розміром…). Наголошу, що ніхто не вирішує за мозаїку який малюнок повинен бути, вона сама є і Бог і вищий розум і великий вибух, принаймні на даному цивілізаційному етапі. А значить, що якби замість неї був інший камінець або поруч були камінці не такого як були кольору (тобто впливали б на неї по іншому) вона б все одно виконувала б ту роль яка їй відведена була на полотні життя. Тож яка різниця що і як з нею сталося, вона все одно б стала тим чим є, можливо вона не пізнала б свободу, але якщо задуматись, реально задуматись над глобальністю мозаїки людства, то стане зрозуміло, що будь на її місці інша Вона або навіть Він – свобода знайшла б іншу ЇЇ або Його, тому що про це пише Автор, який теж є камінець в мозаїці, на місці якого міг би бути інший і це…
Отож Вона не мала пам’яті. Кожен її день зникав в запилених архівах, позбавлених архіваріуса. Її минуле затягувалось пеленою, яка закривала його наче стіна. В стіні були двері, але як правильно користуватися ними Вона не знала. До речі, її не лякала така систематична забудькуватість і несистематичне згадування, вона просто ніколи не знала іншого, з нею було так завжди, і хоча лізти в чужі голови вона не любила, а просто обожнювала – здогадатися що дефект її пам’яті є дефектом вона не могла.
Автор сподівається, що вам вже стало лячно і шкода бідну дівчину, але це лише жарт. Насправді Вона просто не мала пам’яті такою як вона є для більшості людей, вона мала пам’ять яка була її досвідом. В неї був вроджений досконалий механізм, який дозволяв їй згадувати те що треба тоді коли треба, забуваючи все до того моменту поки воно не знадобиться.
Життя було схоже на річку по якій вона плила ніби не помічаючи що її оточує. Вона сама є річкою, яка огинає гори, підмиває корні, полоще віття, несе човни, розливається повінню, наповнюється струмками та річечками І немає річці діла до того чому робить це все . Вона як вода віддзеркалювала, як потік несла, як змія вилась для чогось з якоюсь метою і навіть не мала на гадці шукати цю мети, тому що вже з народження певно знала цю мету, або знала що її немає. Вона була річкою.
Епізод номер 1. Покоління, що досягло мети.
Вона завжди читала з власного бажання тільки фантастику. Поринаючи у вигадані світи вона чи то мріяла чи сподівалась, на реальність описаних подій. І одного разу прочитала Вона одне оповідання, а може навіть повість. Форма та автор були витісненні, витерті з її голови там лишилася тільки одна фраза, хоча може там ніде саме ця фраза і не використовувалась. В творі (будемо називати його так пр. автора) йшлося про космічний корабель, який летить сотні років до далекої зірки з метою колонізації. На кораблі змінилось вже багато поколінь і люди забули для чого летять, і вигадали свою релігію, і вважали люди, що корабель це і є їх Всесвіт. І коли нарешті вони досягли мети, вони вже не знали яка мета польоту. І сам політ для них вже був не процесом транспрортизації – а самим життям. Покоління, яке досягло мети не знає, що то за мета. Їхній корабель на справді давно пролетів пункт призначення те для чого люди відправились в космос втратило сенс і лишився тільки ПОЛІТ, як сенс, як життя, як весь Всесвіт. Вона відчула себе людиною з того корабля. А потім наступного дня (це вона чітко запам’ятала пр. автора) її Мудрий Родич перемикаючи канали видав : «Ви покоління яке досягло мети, у вас є все але немає нічого. ТІ хто хотіли для вас світлого майбутнього, не могли навіть уявити, що інформатизація і вільний доступ всіх до знать буде виглядати настільки огидно».
Епізод номер 2. Культура повторення. Віслюко-привід.
Вона завжди читала книги і шукала в них сенс. Вона читала фантастику, щоб мріяти, але вона шукала там філософію і знаходила те що неможливо було знайти. Але чим довше вона жила тим більше здавались книжки їй зрозумілими настільки, ніби вона писала їх сама. І коли в її голову приходила ідея для написання чогось більшого ніж запис в щоденнику – вона кидалась до інтернету перевірити, а чи не було вже такої ідеї ні в кого. І звісно були і не один раз і не два.
Вичитуючи свої думки в чужих книжках, вона все більше схилялась до того що всесвіт це цивілізація це електрогенератор на механічному приводі, знаєте такий з віслюком. Віслюк ходить по кругу на прив’язі і повертає важелем, до якого прив’язаний, примітивну турбіну. Все ходить по колу. Все повертається знову і знову. Всі книги вже написані, вся музика вже створена. Навіть побудувати гарний будинок неможливо, бо вже колись таке було побудоване (підлітковий максималізм, адже сучасна архітектура вражає різноманітністю прямих сірих форм та скляних кліток пр. автора).
Вона відчула свою нікчемність, але одразу забула, вона забувала все що могло принести їй шкоду. Але більше ніколи вона не намагалась писати, відчувши в підлітковому віці себе не унікальною, а тиражованою. Автор наголошує, що справа не стільки в тому що думки книги співпадають з її, а втому що раз книгу читають інші люди і хвалять і перечитують, то їх думки такі ж, а значить тираж людей з таким ж думками менше або дорівнює тиражу книги.
Епізод номер 3. Смерть і народження (усвідомлення) Пустоти.
Всі хто померли впродовж її життя залишились в її пам’яті. Вона відчувала біль від їхньої безглуздої смерті. Безглуздої, тому що жоден з тих хто полишив її текти далі по світу, не розумів сенсу життя взагалі і свого конкретного, навіть ті що мали останній. Смерть забирала все, спалювала на своєму вогні те що раніше було людиною і лишалась тільки купка спогадів і попелу почуттів. Вона побачила смерть, вона пізнала смерть, вона зрозуміла її. Стоячи поруч з полум’ям смерті Вона побачила ЩО там горить, що зникає з димом і тоді довелось їй признати, що той всесвіт, що наповнює її зсередини просто ширма, декорація для внутрішнього театру. А сам театр теж ширма і декорація і немає всередині неї нічого окрім пустоти. Немає її і ніколи не було. Все що заповзло в Неї, що оселилось в пустоті і стало Нею – просто було перешито і переклеєно з виховання, з книжок, з розмов і вчинків. Тільки смерть може показати пустоту: тільки з жалю за незробленим, за втраченим, за невстигнутим піднімається полум’я болі і тільки декорації горять у смертному вогні мучаючи і лякаючи.
Вона побачила свою пустоту і закохалась в неї. І не дозволила собі думати про те що всі люди пусті всередині, і що кожен з них може про це здогадатись – вона забула це і зробила свою Пустоту Таємницею. Вона продовжила наповнювати Пустоту декораціями, але вішаючи нову портьєру – вона точно знала що за нею починається абсолютне ніщо.
Вона перестала боятись смерті, адже в неї немає нічого всередині, з чого б смерть могла розкласти її смертне вогнище . В смерті не залишилось аргументів для підтвердження страху і тоді Вона стала безсмертною.
Для неї більше не існувало смерті. Але життя завжди закінчується смертю, а значить якщо для неї не існує смерті, то для неї не існує життя і тоді вона зрозуміла що не дихає, що Вона вже померла, хоча радше ніколи і не існувала.
Ні, фізично Вона дихала, але в цьому диханні не було життя і не було їй спасіння від існування без життя, адже не було для неї смерті. Така була плата за власну Таємницю.
Епізод номер 4. Соціальна мімікрія.
Вона відрила театр Пустоти і регулярно грала вистави, щоб приховати свою таємницю. Її декорації удосконалювались з кожною виставою, її Пустоту бачила тільки вона сама, але її спектаклі бачило все більше і більше людей. Вони самі приходили до неї, вони просто з’являлись з нею поруч, щоб подарувати для її декорацій нові фарби і кістяки. Раніше до неї теж приходили люди, навіть не приходили, а просто йшли поруч, але тепер вона помічала їх всіх. Вона грала для кожного спеціальну п’єсу, для кожного мала спеціальні декорації. Вона назвала це «соціальною мімікрією» і заборонила шукати в Інтернеті цей термін (до речі автору теж було заборонено це зробити). Вона спрагло всотувала дихання своїх глядачів, вона брала їхні ролі, їхня слова, непомітно копіювала їхні декорації і грала, грала, грала. Вона підлаштовувала свій пульс, вона говорила з Пустотами в людях, поки вони дивились її вистави. Вона доторкалась до абсолютного нічого, кожного глядача і забувала красу безкомпромісної, глибокозахованної таємниці кожного з них. Забувала, щоб її Таємниця була єдиною. Вона не крала їхнього дихання, вона брала стільки скільки їй треба було щоб текти далі, тільки те що віддавали їй вони самі. Вона не була невдячною вона віддавала їм все що в неї було. Вона віддавала їм свій розум і свій досвід.
Епізод номер 5. Дзеркало.
ЇЇ театр був дзеркалом, Вона сама була дзеркалом. Дзеркалом Пустоти Світу. Як тільки вона пізнала свою Пустоту вона зрозуміла, що ззовні теж тільки Пустота – абсолютна, завішана і заставлена декораціями, досягненнями, словами, творами, музикою. Ширма, яку людство будувало з самого свого початку тепер стала для нею прозорою і побачила вона що за нею нічого немає, окрім Пустоти. І люди ховають пустоту навколо себе за вірою за надією за любов’ю лише для того щоб не визнавати своєї величі і своєї сили. Бог, вищий розум, інопланетяни – хто завгодно тільки не люди створили цей світ. Вона побачила, що те що ми називаємо світом зараз не створено ніким, окрім нас – тільки люди можуть наповнити весь простір навкруги себе милицями для бігунів, палицями для зрячих, колясками для ходячих і книгами для сліпих. І тоді вона зрозуміла мозаїку в яку складаються люди і зрозуміла, що ніхто не керує людьми – вони самі собою керують. Одні з них роблять вигляд, що вони фараони, а інші що вони раби, але один мозаїко трус може змістити все і ролі зміняться навпаки, але землетрус теж буде лише вибором людей-камінців. Вона дивилася на кольоровий світ з мільярдів людей і хотіла кричати. Кричати їм що вони повинні зрозуміти свою силу, вирішувати не за змахом крила метелика на плечі сусіднього камінця, а своїм розумом, який повинен заповнити Пустоту замість декорацій почуттями. Але звуку не було – її ніхто не розумів, тому ї голос не міг існувати в цьому світі мозаїки. Вона змирилась і дивилась на світ, як на театр і грала свої вистави щоб дихати, адже не було для неї іншого виходу, не було Смерті.
Шлях номер 6. Інша. Повернення страху.
Інша не з’явилась сама, як це робили глядачі завжди. Вона сама прийшла до Іншої. Вона побачила що Інша може відчути пустоту. Вона боялась Іншу, вона не хотіла пускати її в свій театр, але було вже пізно Інша сама почала дихати замість Неї. Вона втікала, вона ховалась, вона зраджувала і не платила. Вона поверталась і віддавала все що було. Інша наздоганяла, інша знаходила, інша пробачала, інша забирала не тільки плату за своє дихання – Інша виривала з корінням декорації чужих з середини Неї, Інша заміняла їх на власні.
До Неї повернувся страх. Вона боялась Іншу, вона боялась за Іншу. Але йти назад було пізно Інша вже була за кулісами Її театру. Вона не хотіла розкривати Іншій свою Таємницю, Вона не хотіла розкривати Іншій Таємницю Іншої. Вона знала, що Інша зможе зрозуміти Пустоту, але вести по цьому шляху не хотіла вести її вести і тоді Інша сама поштовхала її в тому напрямку. Вона не могла допустити цього, Вона знала що тільки смерть може розкриту Таємницю, і Вона вже бачила Смерть, що підкрадалась до Іншої. Вона не хотіла щоб Смерть забрала тих хто наповнював Іншу декораціями. Вона не хотіла щоб Інша втративши одного з них втратила решту і теж перетворилась на театр-ширму Пустоти. Вона не хотіла щоб Інша побачила Пустоту у власному полум’ї смерті і вона забула. Забула, щоб мати змогу відпустити і більше не грати з Іншою синхронні п’єси. Вона розказала про Пустоту Іншому, який не зрозумів і не мав змоги на це і Вона підняла завіси і показала Іншій темний промінь Пустоти і забула все, окрім надії, що Інша зрозуміє і не відпустить. Вона мала надію, перший раз мала надію.
Шлях номер 7. Порох надії.
Інша стояла за кулісами. Інша шукала щоб захопити як сувенір. Інша стала звичайним глядачем, випадково потрапивши за куліси. Інша зірвала пластир з великого червоного подряпаного пластикового серця, яке грало для Неї роль справжнього серця, і забрала як сувенір. І з пластику потекла кров. Вона зрозуміла, що Пустота її знову перетворюється на захламлений театр і біль поламаних декорацій стає її болем. І вона вигнала Іншу з-за куліс і назавжди заборонила дивитись на Пустоту. Вона знову залишилась одна в своєму театрі. Її театр завмер покриваючись попелом надії і пилом туги.
Епізод номер 8.
Вона завжди розуміла Свободу. Бути вільним – це мати можливість і тільки той хто признав Свою Пустоту і знайшов життя після цього може бути вільним. Вона не була вільною Вона не мала життя, лише існування і чуже дихання. Але вона грала Свободу, вона грала її кожну мить, кожний спектакль. Вона вчила Свободі. Вона протестувала,вона погоджувалась, Вона воювала, вона підкорялась і це була Свобода. Свободи не можливо досягти допоки сам віриш в те що тебе стримує, допоки віриш, що можеш його позбутися або в протилежне. Можливість позбавитись чогось так само як і не можливість є одне й те саме, адже намагаючись позбутись чогось – ти не вільний у боротьбі, не маючи можливості позбутись ти просто не вільний. Ми самі вішаємо на себе ланцюги, ми оплутуємо ними наше фізичне наше духовне і все що нас оточує, тому що неволя це страх, а страх це неволя. Все що в людей є це – страх, страх відповідальності за самих себе. Вона вчила відповідальності, вона вчила Свободі. Люди могли сказати що вона як пластилін, як глина – підлаштовується. Але пластилін не може сам по собі прийняти натуральну форму, а Вона – вода. І Вона може бути келихом, пляшкою, відром, колодязем, водоспадом – але завжди повертатиметься до своєї натуральної форми, яку не можливо здавити і зупинити. Можна випарувати, але Вона знає Смерть і тільки сама вирішить коли зіграти останній спектакль і випаруватись. Вона вчила Свободі, але була не вільною і не бажала бути вільною бо була прикута єдиним ланцюгом – своєю фізичною оболонкою до тих хто цю оболонку і створив.
Епізод номер 9.
Вона хотіла зіграти свій останній спектакль, вже не перший раз. Але раптом Вона стала вільна, тому що зрозуміла – Вона сама завжди була Свободою. Її ніколи не було і її зажди жадали і ніколи не знаходили, тому що Пустоту знайти неможливо. І Вона зрозуміла, що буде і далі текти рікою вільною, тому що той хто будує на ній запруду думає що керує рікою, але ріка – це лише вода і вона тече далі. Той хто думає, що він міняє її русло, він просто дає їй новий шлях. Той хто думає, що він її берег не бачить що якщо він перестане бути берегом, - з’явиться інший. Вона ріка, яка не є берег, яка не є течія – Вона просто вода. Вона вільна, завжди була вільна. Завжди знала про Пустоту і бачила в повному пусте і в пустому повне, бачила силу, яку всі називали слабкістю і забували про велич. Вона вільна і буде текти допоки не знайдеться нова Інша чи Інший, якого вона не зможе зупинити, який забереться за куліси і побачить її Пустоту, зрозуміє, що Вона дихає чужим диханням живе чужим життям. І тоді той Інший чи Інша захоче побачити власну Пустоту і попросить Її смерті, і Їй доведеться зіграти останній Спектакль, розвести полум’я Смерті власними руками і спалити в ньому свій театр і закопати своє тіло в землю. Або той Інший чи Інша стане її єдиним глядачем, для якого вона буде грати до того часу поки не перетвориться Її фізична оболонка на порох і навіть після цього.
А доти вона Свобода і поки не захочеться Їй стати дощем вона буде текти далі, знаючи все, бачачи все, споглядаючи Пустоту всередині і ззовні.