Rozwój niemowlaka - więcej. |
Pamiętam emocje jakie mną targały kiedy za pierwszym razem zostałem ojcem- ekscytacja wymieszana z nutką niepewności. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z innej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- sporo pytań co robić w danych sytuacjach, co będzie robiło dziecko i jak się wtedy zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam posiadać wiedzę, że jest właściwie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie doświadczeń ludzi których uważasz za zawodowców. Pytasz położnej jak często myć dziecko, a ona oznajmia, że jedni to kąpią każdego dnia, pozostali co 2 dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz ile razy dziennie karmić i ile- to mówi, że różnie jedni to tak, a inni tak…
Jestem zdania, iż dla świeżych rodziców niesłychanie istotne jest rozumieć jak rozwija się bobas, czego się spodziewać i kiedy reagować. Taka nauka koniecznie musi być w większym stopniu powszechna.
https://redirect.qxa.pl/fizjoterapeuta-sanok zapomnij jednak, że wiadomość pokroju „typowy rozwój dziecka” określane są procentowo i często obejmują grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło daną zdolność. Pamiętajcie wreszcie, że wówczas gdy wasz bobas jest wcześniakiem to wypada należycie zdefiniować poprawny miesiąc rozwoju.
Zdolności pociechy w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-maluch jest się raz po raz bardziej symetryczny -układa głowę prosto wobec tułowia. Problemem który to potrafisz zaobserwować będzie to, że głowa skręcona jest cały czas w jedną stronę, lub jedno ucho jest cały czas bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-niemowle zacznie skręcać główkę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może przypadek gdy niemowle nie obraca głowy w jedną stronę - jeśli w ciągu zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem bobas nie skręca główki lub jakość owego skrętu zdaje się być całkiem inna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach dostrzeżesz, że raz za razem przyzwoiciej radzi sobie w trzymaniu głowy. Jeżeli starsze dziecko nie ma umiejętności stabilnie utrzymać główki, należy ją podtrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie stabilizują dobrze głowy.
Ręce.
-dziecko poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, która to w dalszym etapie życia będzie dla niego nieustająco odniesieniem. Jeżeli zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta zabawki tylko i wyłącznie jedną ręką, lub 1 ręka pełni wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nóżki jeszcze częściej podciągane są do góry, wpierw noworodek zechce dotykać kolan, a w przyszłości stóp. Maluch uczy się w ten sposób swego własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak wykonywać na parę sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, w takim przypadku stymuluje, usprawnia i ćwiczy mięśnie brzucha. Jeżeli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana do boku i usiłować pociągać stopy do buzi. Trzeba zaznaczyć, że niedobór aktywności mięśnie brzucha w późniejszym terminie może mieć dużo złych konsekwencji i doprowadzić do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i dużo innych.
Moje dziecko wykonuje to inaczej- i co z tego ?
Czasami słyszę od znajomych, że ich maluch przeprowadza konkretną czynność innym sposobem niż wszystkie maluchy - czy to coś złego ? A więc wypada się zastanowić czemu wykonuje to odmiennie ? Ponieważ jeśli dziecko posiada zaprogramowany sprecyzowany rozwój- a z jakiegoś powodu go omija- to coś się musiało stać. Jeżeli dziecko w czasie pełzania korzysta z 1 kończyny dolnej, a drugą ciągnie- to przypuszczalnie część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma właściwego napięcia. W przypadku gdy to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to niebezpieczne skutki.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W chwili każdego ruchu kończyną górną, czy nóżką do mózgu niemowlaka - a szczegółowo do kory ruchowej- biegnie sygnał, iż owy ruch nastąpił. Stąd „prawidłowy” rozwój ruchowy przynosi również poprawny rozkwit mózgu dziecka.
Kto powinien być wyjątkowo wyczulony ?
Informacje te nie powstały by straszyć rodziców, a jedynie w zamiarze zwiększenia świadomości rodziców ! Wieczne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego stresu. Jest jednakże grupa dzieci, która wyjątkowo jest wystawiona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do harmonijnego rozwoju najwięcej ?
Badania demonstrują, że pomimo dużej ilości rozbieżności kolosalne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet bobasy , które w rezultacie rozlicznych wypadków wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- o ile poświęcało im się stosowną ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !
Комментировать | « Пред. запись — К дневнику — След. запись » | Страницы: [1] [Новые] |