Державної комісії з встановлення причин катастроф літаків Ту-134 і Ту-154 під головуванням міністра транспорту РФ Ігоря Левітін представила рекомендації для підвищення рівня авіаційної безпеки, повідомили в прес-службі Мінтрансу.
Мінтрансу і МВС Росії рекомендовано в найкоротші терміни ввести обов'язкове
проведення психологічного тестування пасажирів ( "Профайлінг") та їх
особистого огляду, в тому числі із застосуванням детекторів виявлення слідів
вибухових речовин.
Входи в будівлі аеровокзалів аеропортів рекомендується обладнати пунктами
догляду, оснащеними досмотровое технікою для здійснення контролю
пасажирів, проводжаючих осіб та відвідувачів аеровокзалів, багажу і речей,
що знаходяться при них, повідомляє радіостанція "Ехо Москви".
Комісія рекомендувала "підготувати пропозиції щодо внесення змін до
законодавчі та нормативні правові акти РФ, що передбачають посилення
вимог щодо захисту цивільної авіації від актів незаконного втручання та
встановлення порядку взаємодії федеральних органів виконавчої
влади, що відповідають за безпеку цивільної авіації, з метою
запобігання терактів на повітряному транспорті ".
Рекомендовано також підготувати проект федерального закону "Про захист цивільної авіації від актів незаконного втручання", передбачивши в ньому необхідні джерела фінансового забезпечення системи авіабезпеки. Поряд з цим необхідно законодавчо посилити заходи адміністративної та кримінальної відповідальності за порушення вимог забезпечення авіаційної безпеки.
На думку комісії, необхідно розробити Концепцію транспортної
безпеки з урахуванням вимог стандартів і рекомендованої практики
Міжнародної організації цивільної авіації (ІСАО) та закордонного досвіду в
галузі авіаційної безпеки.
До кінця року необхідно також завершити процедури ратифікації РФ
Міжнародної конвенції 1991 року "Про маркування пластичних вибухових
речовин з метою їх виявлення ".
Необхідно також виробити вимоги щодо забезпечення авіаційної безпеки в
аеропортах та авіакомпаніях, у тому числі спеціальних вимог до співробітників
служб авіаційної безпеки та співробітникам органів внутрішніх справ, які беруть участь у
огляді авіапасажирів.
В області організаційно-технічного забезпечення діяльності Мінтрансу
Росії пропонується "підготувати та подати в уряд РФ пропозиції
щодо державної підтримки російських аеропортів, перш за все, за
відновлення парку технічних засобів догляду, в тому числі, за рахунок
федерального бюджету ".
Крім перерахованих вище, комісією запропоновано ще ряд заходів з підвищення
авіаційної безпеки.
В "Аерофлоті" вважають, що психологічне тестування необхідно для забезпечення безпеки
Заступник генерального директора компанії "Аерофлот" Лев Кошляков рекомендацію Державної комісії з встановлення причин катастроф літаків ТУ-134 і Ту-154 про введення обов'язкового психологічного тестування пасажирів ( "Профайлінг") назвав "рухом у правильному напрямку".
Як заявив він в ефірі радіостанції "Ехо Москви", основні зусилля в боротьбі з тероризмом треба зосередити на аналітичної та превентивної роботи. За словами Лев Кошлякова, "Аерофлот" вже використовує Профайлінг "в досить вузькому спектрі роботи з виявлення нелегальних мігрантів".
"У нас є такі фахівці, і ще до рекомендації комісії ми вже прийняли
рішення розширити цю діяльність, - сказав він. - Йдеться про підготовку
додаткового числа фахівців і, напевно, про застосування їх на тих
рейсах, де існує підвищений ризик терористичної загрози ".
"Як правило, психологічне тестування проводиться в процесі реєстрації
пасажирів, в ході опитування, яке проводиться у вибірковому порядку,
виявляється ряд ознак (документальних, психофізіологічних), за якими
із загального потоку виділяються пасажири, що вимагають підвищеної уваги ", --
пояснив він.
За словами Кошлякова, така процедура "достатньо відпрацьована і не викликає
великих технічних труднощів, за винятком тимчасового збільшення
процедури оформлення ".
У той же час, член правління Всеросійської асоціації прикладного психоаналізу Яна Дубейковская переконана, що Профайлінг неефективний в боротьбі з тероризмом.
"Поголовно психологічне тестування всіх пасажирів - абсолютно
абсурдна ідея ", - вважає член правління Всеросійської асоціації
прикладного психоаналізу Яна Дубейковская.
Як заявила вона в ефірі радіостанції "Ехо Москви", Профайлінг буде лише
підвищувати рівень тривожності пасажирів. Посилені заходи безпеки викликають
подвійне почуття: свідчать про прояв турботи і в тій же мірі
нагнітають тривожність, пояснила експерт.
На думку Яни Дубейковской, Профайлінг, віднімає багато сил і часу, не
є ефективним заходом боротьби з тероризмом.
Більш ефективним засобом може бути "психологічний особистісний
поверхневий контроль пасажирів, - переконана вона. - "Візуальне спостереження - це науковий метод, в тому числі і психологічний. Можна проводити курси та тренінги для тих психологів, які могли б працювати в аеропортах".
"Люди, що знаходяться в полутрансовом стані (чим відрізняються терористи),
виділяються своєю поведінкою, і не потрібно влаштовувати тестування, щоб це
помітити ", - зауважила Яна Дубейковская.