Rozwój niemowlaka - przeskocz tutaj. |
Wciąż pamiętam emocje jakie mną targały jak zostałem ojcem- ekscytacja wymieszana z odrobiną niepewności. Z jednej strony jesteś mega szczęśliwy i zadowolony, z 2 strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- dziesiątki pytań co robić w danych momentach, co będzie robiło dziecko i jak się w takim przypadku zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam posiadać wiedzę, że jest poprawnie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie opinii ludzi których uważasz za profesjonalistów. Pytasz położnej jak często myć dziecko, a ona mówi, że jedni to kąpią codziennie, inne osoby co 2 dni, a pozostali jeszcze rzadziej. Pytasz ile razy dziennie karmić i w jakich ilościach- to mówi, że różnie jedni to tak, a inni tak…
Myślę więc, że dla świeżych rodziców niesłychanie istotne jest mieć pojęcie jak rozwija się małe dziecko, czego się spodziewać i kiedy reagować. Taka mądrość może być bardziej powszechna.
Nie zapominaj jednak, że wiadomość pokroju „typowy rozwój dziecka” definiowane są statystycznie i zazwyczaj zawierają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło określoną umiejętność. Pamiętajcie również, iż jeśli niemowlak jest wcześniakiem to należy odpowiednio ustalić prawidłowy miesiąc rozwoju.
Zdolności pociechy w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-maluch staje się raz po raz bardziej symetryczny -układa głowę prosto względem tułowia. Problemem który jesteś w stanie zaobserwować jest to, że główka skręcona jest ciągle w jakąś stronę, albo jedno ucho jest cały czas bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-maluch zaczyna skręcać główkę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może sytuacja kiedy dziecko nie skręca głowy w jedną stronę - gdy w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem dziecko nie skręca główki lub jakość tego skrętu będzie kompletnie odmienna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zauważysz, że raz za razem przyzwoiciej radzi sobie w trzymaniu główki. Kiedy starsze dziecko nie jest w stanie stabilnie utrzymać główki, należy ją podtrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie pracują prawidłowo.
Ręce.
-noworodek przez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, która to w późniejszym etapie życia będzie dla niego często odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie zabawki tylko i wyłącznie jedną ręką, ewentualnie jedna ręka dzierży wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o nieodpowiednim kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nogi coraz to częściej unoszone są do góry, wpierw bobas zaczyna dotykać kolan, a następnie stóp. https://fizjoterapia-sanok78.tumblr.com/post/18982...-wygl%C4%85da%C4%87-gimnastyka uczy się w ten sposób swojego własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak wykonywać na kilka sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, w takim razie stymuluje, rozwija i ćwiczy mięśnie brzucha. Jeśli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana do boku i starać się pociągać stopy do buzi. Wypada podkreślić, że deficyt czynności mięśnie brzucha w późniejszym okresie może mieć dużo negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i wiele innych.
Moje dziecko robi to w inny sposób- i co z tego ?
https://www.storeboard.com/blogs/science/and65279;...and322;okcia-tenisisty/1515772 słyszę od znajomych, że ich bobas wykonuje konkretną czynność innym sposobem niżeli wszystkie bobasy - czy to coś negatywnego ? Otóż warto się zastanowić dlaczego robi to odmiennie ? Bowiem jeśli dziecko ma zaprogramowany precyzyjny rozwój- a z pewnego względu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Gdy maluch w momencie pełzania używa jednej nogi, a drugą ciągnie- to prawdopodobnie część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma właściwego napięcia. Gdy to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to złe skutki.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W trakcie każdego ruchu ręka, czy nogą do mózgu dziecka - a dokładnie do kory ruchowej- biegnie sygnał, że tenże ruch nastąpił. Więc „prawidłowy” rozwój ruchowy umożliwia również właściwy wzrost mózgu bobasa.
Kto musi być szczególnie wyczulony ?
Informacje te nie powstały aby straszyć rodziców, a tylko w celu zwiększenia świadomości rodziców ! Bezustanne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego poddenerwowania. Jest jednak grupa dzieci, jaka szczególnie jest narażona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do harmonijnego rozwoju najbardziej ?
Badania mówią, że mimo dużej ilości rozbieżności wielkie znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet dzieci , które w efekcie rozlicznych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeżeli poświęcało im się stosowną ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
fizjoterapeuta sanok , nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !
Комментировать | « Пред. запись — К дневнику — След. запись » | Страницы: [1] [Новые] |