Rozwój niemowlaka wskazówki. |
Pamiętam emocje które mną kierowały gdy po raz pierwszy zostałem ojcem- ekscytacja poplątana z nutką obaw. Z jednej strony jesteś mega szczęśliwy i zadowolony, z 2 strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- tysiące pytań co robić w danych momentach, co będzie robiło dziecko i jak się w owym czasie zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam posiadać wiedzę, że jest dobrze, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie porad ludzi których uważasz za ekspertów. Pytasz położnej z jaką częstotliwością myć dziecko, a ona mówi, że niektórzy to kąpią regularnie, pozostali co 2 dni, a pozostali jeszcze rzadziej. Pytasz ile razy dziennie karmić i ile- to mówi, że różnie niektórzy to tak, a inni tak…
Jestem zdania, iż dla świeżych rodziców bardzo ważne jest mieć świadomość jak rozwija się bobas, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ów mądrość musi być więcej powszechna.
Miej na względzie jednak, że wiadomość pokroju „typowy rozwój dziecka” definiowane są statystycznie i przeważnie obejmują grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło daną zdolność. Pamiętajcie także, że wówczas gdy wasz bobas jest wcześniakiem to wypada poprawnie wskazać właściwy miesiąc rozwoju.
Zdolności dziecka w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-niemowle jest się coraz bardziej symetryczny -układa główkę prosto wobec tułowia. Problemem który możesz zaobserwować jest to, że główka skręcona jest ciągle w jakąś stronę, lub jedno ucho jest ciągle bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, a po prawej stronie jest wydłużona.
-niemowle zaczyna skręcać główkę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może sytuacja wówczas gdy dziecko nie obraca głowy w jedną stronę - jeśli w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem niemowle nie skręca główki lub jakość takiego skrętu okazuje się być całkowicie różna niż w stronę przeciwną.
rehabilitant sanok w noszeniu na rękach zobaczysz, że raz za razem poprawniej radzi sobie w trzymaniu głowy. Jeżeli starsze dziecko nie ma umiejętności stabilnie utrzymać główki, należy ją utrzymywać, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie .
Ręce.
-niemowle poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, która to w dalszym etapie życia jest dla niego nieustająco odniesieniem. Jeśli zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie zabawki wyłącznie jedną ręką, albo 1 ręka pełni wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o nieprawidłowym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nogi coraz to częściej podciągane są do góry, najpierw noworodek zaczyna dotykać kolan, a w następnej kolejności stóp. Noworodek uczy się w ten sposób swego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak czynić na parę sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, w takim razie pobudza, rozwija i ćwiczy mięśnie brzucha. Jeśli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana do boku i starać się pociągać stopy do buzi. Wskazane jest zauważyć, że deficyt aktywności mięśnie brzucha w dalszym okresie może mieć multum negatywnych konsekwencji i doprowadzić do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i wiele innych.
Moje dziecko robi to w inny sposób- i co z tego ?
Co pewien czas słyszę od znajomych, że ich noworodek robi konkretną czynność w inny sposób niżeli wszystkie dzieci - czy to coś niekorzystnego ? http://fizjoterapiasanok23.over-blog.com/2019/12/b...-czy-to-rzs-jakie-zabiegi.html więc musimy się zastanowić w jakim celu wykonuje to w inny sposób ? Ponieważ jeżeli bobas posiada zaprogramowany zrównoważony rozwój- a z jakiegoś względu go omija- to coś się musiało stać. Jeżeli bobas w momencie pełzania korzysta z 1 nóżki, a drugą ciągnie- to prawdopodobnie część mięśni w ciągniętej nodze nie ma prawidłowego napięcia. W przypadku gdy to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to szkodliwe skutki.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W momencie każdego ruchu ręka, czy kończyną dolną do mózgu dziecka - a konkretnie do kory ruchowej- wysyłany jest sygnał, że owy ruch nastąpił. Zatem „prawidłowy” rozwój ruchowy uzupełnia również harmonijny rozwój mózgu malucha.
Kto powinien być w szczególności wyczulony ?
Informacje te nie powstały by straszyć rodziców, a conajwyżej w zamiarze zwiększenia świadomości rodziców ! rehabilitacja sanok się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego poddenerwowania. Jest jednak grupa dzieci, jaka wyjątkowo jest narażona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do poprawnego wzrostu najbardziej ?
Badania pokazują, że mimo dużej liczby rozbieżności duże znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet maluchy , które w wyniku różnych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeżeli poświęcało im się stosowną ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !
Комментировать | « Пред. запись — К дневнику — След. запись » | Страницы: [1] [Новые] |