Spróbuj tego - rozwój niemowlaka. |
Pamiętam emocje jakie mną władnęły kiedy pierwszy raz zostałem ojcem- ekscytacja poplątana z nutką niepewności. Z jednej strony jesteś mega szczęśliwy i zadowolony, z 2 strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- setki pytań co robić w danych chwilach, co będzie robiło dziecko i jak się w owym czasie zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam wiedzieć, że jest dobrze, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie zdań ludzi których uważasz za zawodowców. Zadajesz pytanie położnej kiedy kąpać dziecko, a ona mówi, że niektórzy to kąpią każdego dnia, drudzy co parę dni, a pozostali jeszcze rzadziej. rehabilitant sanok ile razy dziennie karmić i ile- to mówi, że przeróżnie jedni to tak, a inni tak…
Jestem zdania, iż dla świeżych rodziców niesłychanie ważne jest wiedzieć jak rozwija się noworodek, czego się spodziewać i kiedy reagować. Taka informacja winna być w większym stopniu dostępna.
Nie zapominaj jednak, że wiadomość pokroju „typowy rozwój dziecka” określane są procentowo i z reguły zawierają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło daną zdolność. Pamiętajcie także, że gdy wasza pociecha jest wcześniakiem to należy stosownie określić stosowny miesiąc rozwoju.
Umiejętności malucha w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-niemowle jest się coraz bardziej symetryczny -układa głowę prosto w stosunku do tułowia. Problemem który jesteś w stanie zaobserwować jest to, że główka skręcona jest ciągle w jedną stronę, czy jedno ucho jest stale bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-noworodek zaczyna podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może okoliczność jeżeli dziecko nie obraca głowy w jedną stronę - gdy w chwili zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem niemowle nie skręca główki lub jakość owego skrętu będzie zupełnie różna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zauważysz, że jeszcze poprawniej radzi sobie w trzymaniu głowy. Jeżeli starsze dziecko nie potrafi stabilnie utrzymać główki, należy ją utrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie stabilizują dobrze główki.
Ręce.
-bobas poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, która w późniejszym etapie życia jest dla niego często odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie zabawki tylko jedną ręką, albo jedna ręka posiada wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o nieodpowiednim kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nogi jeszcze częściej podciągane są do góry, w pierwszej kolejności bobas zechce dotykać kolan, a dalej stóp. Noworodek uczy się w ten sposób własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak wykonywać na parę sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, w takim razie stymuluje, rozwija i ćwiczy mięśnie brzucha. Jeżeli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana w bok i usiłować przyciągać stopy do buzi. Wypada zaakcentować, iż niedobór aktywności mięśnie brzucha w dalszym okresie może mieć dużo złych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych.
Moje dziecko robi to w inny sposób- i co z tego ?
Nieraz słyszę od znajomych, że ich niemowle przeprowadza daną czynność innym sposobem aniżeli wszystkie bobasy - czy to coś niekorzystnego ? A więc warto się zastanowić z jakiego powodu robi to innym sposobem ? Bowiem jeśli maluch posiada zaprogramowany sprecyzowany rozwój- a z pewnego względu go omija- to coś się musiało stać. Gdy bobas w trakcie pełzania korzysta z 1 nogi, a drugą ciągnie- to być może część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma właściwego napięcia. W wypadku gdy to nie zostanie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to złe konsekwencje.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W momencie każdego ruchu kończyną górną, czy nóżką do mózgu niemowlaka - a konkretnie do kory ruchowej- biegnie sygnał, że ten gest wystąpił. Więc „prawidłowy” rozwój ruchowy umożliwia również harmonijny progres mózgu noworodeka.
Kto powinien być szczególnie wyczulony ?
Informacje te nie powstały żeby straszyć rodziców, a conajwyżej w celu powiększenia świadomości rodziców ! Ciągłe zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego stresu. Jest jednak grupa dzieci, jaka wyjątkowo jest narażona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do właściwego rozwoju w największym stopniu ?
fizjoterapia sanok pokazują, że pomimo wielu różnic potężne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. https://justpaste.it/5txnc , które w wyniku rozlicznych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- gdy poświęcało im się stosowną ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !
Комментировать | « Пред. запись — К дневнику — След. запись » | Страницы: [1] [Новые] |