Rozwój niemowlaka - przeczytaj ten artykuł. |
Wciąż pamiętam emocje które mną władnęły gdy po raz pierwszy zostałem ojcem- ekscytacja poplątana z nutką wątpliwości. Z jednej strony jesteś ogromnie szczęśliwy i zadowolony, z drugiej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- dużo pytań co robić w danych sytuacjach, co będzie robiło dziecko i jak się wobec tego zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam zdawać sobie sprawę, że jest poprawnie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie zdań ludzi których uważasz za profesjonalistów. Pytasz położnej jak często myć dziecko, a ona mówi, że niektórzy to kąpią każdego dnia, inni co parę dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz ile razy dziennie karmić i w jakich ilościach- to mówi, że różnie niektórzy to tak, a inni tak…
Jestem zdania, że dla świeżych rodziców niesłychanie ważne jest zdawać sobie sprawę jak rozwija się bobas, czego się spodziewać i kiedy reagować. Taka wiedza koniecznie musi być więcej dostępna.
Zapamiętaj jednak, że wiadomość gatunku „typowy rozwój dziecka” definiowane są procentowo i często zawierają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło konkretną zdolność. https://rehabilitacjasanok51.webs.com/apps/blog/sh...aka-zobacz-stron-281-#comments także, iż gdy noworodek jest wcześniakiem to powinno się poprawnie wskazać właściwy miesiąc rozwoju.
Umiejętności malucha w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-niemowle jest się raz po raz bardziej symetryczny -układa główkę prosto względem tułowia. Problemem który to można dostrzec wydaje się to, że głowa skręcona jest permanentnie w jedną stronę, czy 1 ucho jest cały czas bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-bobas zaczyna skręcać głowę podążając za pokazywaną mu zabawką. https://www.evernote.com/shard/s322/sh/f2f6b30d-c8...7a538a209f4b08f9123e1cf5e3c263 wzbudzić może stan rzeczy kiedy maluch nie skręca główki w jedną stronę - jeśli w momencie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem bobas nie skręca główki lub jakość takiego skrętu jest całkowicie inna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach dojrzysz, że coraz przyzwoiciej radzi sobie w trzymaniu główki. Jak starsze dziecko nie może stabilnie utrzymać główki, należy ją stabilizować, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie stabilizują dobrze głowy.
Ręce.
-maluch poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, jaka w późniejszym etapie życia jest dla niego wielokrotnie odniesieniem. Jeżeli zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta rzeczy wyłącznie jedną dłonią, czy też 1 ręka ma wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nogi coraz częściej unoszone są do góry, na początku dziecko zaczyna dotykać kolan, a potem stóp. Bobas uczy się w ten sposób swego własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak wykonywać na parę sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, wówczas pobudza, poprawia i ćwiczy mięśnie brzucha. Jeżeli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana w bok i starać się przyciągać stopy do https://blogfreely.net/fizjoterapeutasanok80/bol-i-dretwienie-nadgarstka-zobacz-to . Musimy podkreślić, iż brak czynności mięśnie brzucha w późniejszym czasie może mieć wiele negatywnych konsekwencji i doprowadzić do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych.
Moje dziecko robi to inaczej- i co z tego ?
Czasami słyszę od znajomych, że ich bobas wykonuje konkretną czynność odmiennie niż wszystkie maluchy - czy to coś negatywnego ? A więc trzeba się zastanowić czemu robi to inaczej ? Ponieważ jeżeli noworodek ma zaprogramowany sprecyzowany rozwój- a z pewnego powodu go omija- to coś się musiało stać. Gdy dziecko w czasie pełzania korzysta z jednej kończyny dolnej, a drugą ciągnie- to być może część mięśni w ciągniętej nodze nie ma harmonijnego napięcia. W przypadku gdy to nie jest wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to negatywne następstwa.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W trakcie każdego ruchu ręka, czy kończyną dolną do mózgu noworodka - a konkretnie do kory ruchowej- dochodzi sygnał, iż ów gest wystąpił. Toteż „prawidłowy” rozwój ruchowy dostarcza także prawidłowy wzrost mózgu dziecka.
Kto powinien być szczególnie wyczulony ?
Informacje te nie powstały by straszyć świeżo upieczonych rodziców, a jedynie w celu zwiększenia świadomości rodziców ! Uporczywe zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego stresu. Jest jednakże grupa dzieci, która wyjątkowo jest narażona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do właściwego rozwoju najbardziej ?
Badania mówią, że mimo dużej ilości rozbieżności olbrzymie znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet dzieci , które w efekcie rozlicznych wypadków wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeżeli poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !
Комментировать | « Пред. запись — К дневнику — След. запись » | Страницы: [1] [Новые] |