В колонках играет - Ария - ХимераНастроение сейчас - НормальнеРIЗДВЯНЕ ПОСЛАННЯ
архиєпископа Харківського і Полтавського ІГОРЯ
всечесному священству й побожним мирянам
Харківсько-Полтавської єпархії
Української Автокефальної Православної Церкви
Всечесні Отці! Дорогі Брати і Сестри!
Мудрість видимого світу приголомшено застигла перед дивом різдвяної ночі. Людський розум виявився неспроможним збагнути, як безтілесне передвічне Слово воплочене в тендітне, ніжне дитяче тіло, приходить до нас у тривожний матеріяльний світ. "І Слово сталося тілом, і перебувало між нами, повне благодаті та правди, і ми бачили славу Його, славу як Однородженого від Отця" (Ін. 1:14), - захоплено вигукне євангелист Іоан. А колядка підхоплює:
Слово Отчеє взяло на ся тіло;
В темностях земних Сонце засвітило.
Сонце правди, Христос, проймає Своїм духовним сяйвом наше єство, де чаїться сила кожного з нас, визначена Біблією як образ і подоба Божа (Бут. 1:26-27). Як Сам Творець, кожен із нас володіє творчою силою слова, могутність якого стає щодалі очевиднішою в постіндустріяльному світі завдяки новітнім інформаційним технологіям. І перед вифлеємськими яслами, в які покладене немічне й водночас всемогутнє Отчеє Слово, кожен із нас має перейнятися відповідальністю за володіння цим даром.
Аґресивна риторика політичних протистоянь виглядає зневагою до воплоченого Слова. На часописах, радіостанціях і телеканалах, що насичують інформаційний простір брехнею й пропаґандою насильства, можна помітити каїнову печать. А винагороди, що заохочують під виглядом "постмодерного мистецтва" кримінальний жарґон, брутальну лайку та звичайну розпусту, здаються юдиними срібняками.
Послугуючись неоціненним даром слова, мусимо визначитися - чи ми разом з трьома мудрецями складаємо цей дар перед чистотою Немовлятка Христа, чи ж із іродовими вояками хапаємося за зброю - зброю хамства, наклепів, образ, - аби знищити Слово, світло якого допомагає нам усвідомити свої немочі?
Сам Господь у відомій притчі порівнює слово Євангелія з зерном, яке може впасти і на добру ріллю, і між терня, і на камінь (Мт. Лк. 8:11-15). Він молився за Своїх учнів, благаючи Отця: "Освяти Ти їх правдою! Твоє слово то правда" (Ін. 17:17). Апостолів же Спаситель навчав: "Через Слово, що Я вам говорив, ви вже чисті" (Ін. 15:3). Слово Боже подається Ним як дар, що живить, освячує, зцілює людину. Ознаки цього слова - його правдивість і чистота.
Немає людини, котра б не пережила радісного піднесення, відчуваючи, як її слово лунає суголосно Євангелію. Правдиве, чисте, чесне слово є не просто деталлю нашого діялогу зі світом. Воно просвітлює нас ізсередини, допомагаючи ввійти в духовний зв'язок із Господом. Читаючи Святе Письмо, ми запрошуємо Отцеве Слово ввійти до печери нашої душі, аби освітлити її, зробити видимими наші гріхи, відкрити нам наше справжнє єство. Не для того, щоб ми поринули в кризи й комплекси меншовартости, а щоб показати нам вихід із присмеркового краю гріха у світ, вічно осяяний Словом.
Творче слово допомагає зводити цивілізацію любови й добра, де наші голоси лунали б гармонійним хором у прославленні Бога. І байдуже, наскільки сильним є голос кожного з нас зокрема. Служіння слова в його багатоманітті відводить індивідуальну, неповторну роль створеній Богом особистості.
Фундаментом нашого духовного життя є молитва, котра передбачає нашу особисту активну участь у розмові з Богом. Чи то беручи участь у загальній церковній молитві, чи творячи молитву приватно, ми переживаємо особливо зворушливу й потужну присутність у нашому серці слова, що єднає кожного нас із Богом і через це єднання залучає до містичної спільноти вірних - Церкви. Проповідуючи Христа чи навчаючи інших і навчаючись самі правд віри, ми силою Господнього слова долаємо неуцтво, що живить взаємну ненависть, забобони, самовдоволений фанатизм.
Та й кожен наш вчинок, кожна побожна справа можуть стати свідченнями про Христа, про щастя перебування з Ним, якщо мотивуються євангельськими цінностями. Вірности слову, дотримання суспільної злагоди, закріпленої законом, - цих дефіцитних у сучасній Україні чеснот народ очікує від нас, християн, перевіряючи, наскільки наше слово відповідає щоденним учинкам. Саме цим, а не демагогічними розмовами про канонічність і патріотизм, церковна спільнота стверджує себе в служінні Христові й ближньому.
У різдвяні дні ми згадуємо, як зчерствілі серцем мешканці Вифлеєму не приймали Святої Родини до заїзду (Лк. 2:7). Нині Воплочене Слово стукає до дверей серця кожного з нас. Але чи не складається враження від багатьох мистецьких творів і культурних акцій, що вони стали таким ось заїздом, де не знайшлося місця для Христа?
"Ось Я стою під дверима та стукаю: коли хто почує Мій голос і двері відчинить" (Об'яв. 3:20), - звертається до нас народжений у Вифлеємі Господь. Вслухаймося в Його слово! Радіючи Його приходові в світ, розчиняймо перед ним двері свого серця й, прийнявши Христа, ніби три східні мудреці, складімо перед Ним плід свого таланту - слово, що осяває світ добром, любов'ю та милосердям.
Христос народжується! - Славімо Його!
† Ігор
архиєпископ Харківський і Полтавський
м.Харків
Різдво Христове 2007 / 2008 року
http://www.uaoc.org.ua/innews/2008/rizdvo_i.htm