-Поиск по дневнику

Поиск сообщений в Lara_McCracken

 -Подписка по e-mail

 

 -Статистика

Статистика LiveInternet.ru: показано количество хитов и посетителей
Создан: 28.08.2019
Записей:
Комментариев:
Написано: 46


Taakautomatisering stelt u in staat de chauffeurstraining te verbeteren

Понедельник, 02 Сентября 2019 г. 13:55 + в цитатник

Driver training als de ontwikkeling van gecontroleerde naar automatische verwerking.

In psychologisch onderzoek wordt het leren autorijden beschouwd als een typisch voorbeeld van een ontwikkeling van gecontroleerde naar automatische verwerking door middel van training. Tijdens autorijden moeten een aantal verschillende deeltaken worden uitgevoerd en geïntegreerd. Vaak moet de bestuurder schakelen tussen deze deeltaken. Dit betreft taken als pedaalbesturing, schakelen, rijstrookwisseling, stoppen van het voertuig, wegrijden, visueel scannen bij het naderen van een kruispunt, kijken naar verkeersborden, kijken naar ander verkeer, toepassen van verkeersregels, enz.

Als voorbeeld: wanneer u leert autorijden, moet u bewust aandacht besteden aan alles wat u doet. https://italentos.win/wiki/Taakautomatisering_stel...auffeurstraining_te_verbeteren en bedienen van de pedalen vereist bewuste aandacht. Maar het kijken naar ander verkeer, verkeerslichten en verkeersborden vereist ook bewuste aandacht. Vaak drukt u op het verkeerde pedaal, of u laat de koppeling te snel los, waardoor de motor afslaat, of u draait het stuurwiel te veel, als de situatie vereist dat u een verkeersbord of een ander voertuig bijwoont. Praten met uw passagier kan moeilijk en gevaarlijk zijn, omdat praten ook gecontroleerde aandacht vereist.

Een taak die erg goed is, wordt automatisch. Automatische taken vereisen weinig of geen verwerkingscapaciteit. Daarom kunnen automatische taken gelijktijdig (gelijktijdig) met andere taken worden uitgevoerd. U kunt bijvoorbeeld tegelijkertijd lopen en eten. Automatische taken worden snel en efficiënt uitgevoerd en vereisen nauwelijks enige aandacht. Gecontroleerde processen daarentegen:


vereisen bewuste aandacht,

worden langzamer uitgevoerd en worden bewust gecontroleerd,

zijn foutgevoelig,

en kan niet tegelijk met andere beheerde taken worden uitgevoerd (multitasking niet mogelijk).


Wanneer de onderdeeltaken van autorijden niet goed genoeg zijn geautomatiseerd (en nog steeds een gecontroleerde verwerking vereisen):


de bestuurder is gemakkelijk overbelast,

strong> maakt meer fouten

heeft meer tijd nodig om een ​​taak uit te voeren. Dit kan ertoe leiden dat het niet mogelijk is om een ​​tijdgebonden taak in de tijd te voltooien, zoals het naderen van een kruispunt. Daardoor leren geleerde bestuurders vaak niet op tijd of zien ze niet in de juiste richting wat resulteert in een ongeluk.


Een essentieel onderdeel van een goede chauffeurstraining bestaat uit een goede en efficiënte automatisering van deeltaken. Dat bepaalt of een student goed leert autorijden, de kans om het rijvaardigheidsexamen te halen en de veiligheid van de bestuurder.


Automatisering van vaardigheden is niet optimaal tijdens traditionele rijopleiding.

Tijdens reguliere rijopleiding in een lerende auto worden al deze taken geleerd, maar meestal niet voldoende geautomatiseerd. De reden is dat tijdens het rijden in een lerende auto op een weg onverwachte situaties optreden en er veel wordt gewisseld tussen taken. Het is voor de instructeur moeilijk om verkeerssituaties en evenementen te regelen. Daarom kunnen afzonderlijke deeltaken niet uitgebreid worden toegepast en is uitgebreide oefening vereist om de overgang van gecontroleerde naar automatische verwerking te maken. Dit resulteert in de situatie, hier in Nederland, dat de meeste studentbestuurders minimaal 40 uur on-road training nodig hebben voordat ze in aanmerking komen voor een chauffeurstest, waarvoor slechts 50% de eerste keer slaagt. Toch komt het tijdens de bestuurderstest vaak voor dat de motor afslaat vanwege een slechte bediening van de koppeling, of de student slaagt er niet goed in om goed te scannen bij het naderen van een kruising. Dit wordt veroorzaakt doordat de studentbestuurder wordt overbelast wanneer taken met meerdere onderdelen tegelijkertijd gecontroleerde aandacht vereisen. Rijopleiding in een leerling op de openbare weg is niet de meest effectieve manier om te leren autorijden. Automatisering van deeltaken verloopt op deze manier langzaam en het kan tot enkele jaren duren voordat de bestuurder geslaagd is voor de test van de bestuurder voordat een redelijk niveau van automatisering is vastgesteld.

Slechte niveaus van automatisering zijn waarschijnlijk een belangrijke oorzaak van het relatief hoge aantal ongevallen tijdens de eerste jaren dat jonge bestuurders hebben gereden. Tijdens het rijden varieert de geestelijke belasting aanzienlijk. De taakbelasting neemt toe naarmate meer gedeeltelijke taken die een gecontroleerde verwerking vereisen tegelijkertijd worden uitgevoerd of wanneer er meer wordt geschakeld tussen beheerde taken. Een onverwachte situatie, bijvoorbeeld een voetganger die de straat oversteekt, kan resulteren in een plotselinge toename van de werklast, wat kan leiden tot fouten en een verhoogd risico op ongevallen. Wanneer deeltaken beter worden geautomatiseerd, is overbelasting minder waarschijnlijk en kan de bestuurder sneller en veiliger reageren.

Een rijsimulator kan in dit opzicht bijzonder nuttig zijn, omdat het de leerling-chauffeur toelaat om individuele rijtaken naar een meer geautomatiseerd niveau te oefenen.

Метки:  

 

Добавить комментарий:
Текст комментария: смайлики

Проверка орфографии: (найти ошибки)

Прикрепить картинку:

 Переводить URL в ссылку
 Подписаться на комментарии
 Подписать картинку