Цікаво, що Святий Миколай, у всіх його перевтіленнях, є найбільш контроверсійним і гонимим з усіх християнських святих.
У XVI ст. Лютеранська реформація скасувала шанування святих, у тому числі й день пам'яті Святого Миколая. Особливо люто спогади про нього викорінювали в Голландії, де у присутності дітей урочисто спалювали образ святого на багаттях. У день пам'яті св. Миколая заборонено було випікати пряники й робити подарунки дітям. Протестанти оголосили святителеві справжню війну. Але святий і його свято були настільки популярні, що завдання примусити забути його було неможливим. Люди стали шанувати його таємно. У Голландії ім'я святого "Saint Nicholas" стали вимовляти як "Sinter Klaas" - саме ця форма у 1823 році була використана при створенні образу Санта Клауса.
Побачивши, що заборонні заходи не приносять бажаного результату, протестанти вирішили перенести дарування подарунків дітям на Різдво, але при цьому ім'я святителя прагнули викреслити з пам'яті. Збереглося письмове напучення одного з протестантських пасторів XVII ст., що докоряє батькам, які дарують на Різдво подарунки своїм дітям від імені Святого Миколая: «Ви акцентуєте увагу дітей на імені святого, тоді як ми знаємо, що не св. Миколай, а Немовля Христос подає нам все благе для душі й тіла, і Він один, до кого ми повинні звертатися».
Святого Миколая забороняли в СРСР, бо він був частиною християнської релігії. Щоб витіснити образ з народної пам'яті, компартія створила аналогічного за функціями Діда Мороза, який параллельно боровся і з "тлєтворньім вліянієм запада" у вигляді Санта Клауса.
В США протягом 20 сторіччя Санта Клауса було дуже комерціалізовано (дякуємо компанії Coca-Cola) і він зовсім втратив зв'язок з первісним образом, але став дуже популярним. Дивно, що якась християнська церква досі не подала в суд за "культурну апропріацію", це зараз тренд.
А 20 років тому спочатку в Німеччини, Австрії і Швейцарії, а потім у Східній Європі розгорнулася кампанія, що закликає ігнорувати Санта-Клауса як втілення комерціалізації щодо релігійної події. У грудні 2002 р. видавництво «Daily Telegraph» писало, що в Словаччині й Чеській Республіці Католицька Церква видала офіційні рескрипти із закликом «заборонити» Санта-Клауса. Натомість, у Чехії й Словаччині подарунки на Різдво приносить Єжішек (новонароджений Ісусик). Не «можна допустити, щоб ця особа замінила собою Ісуса», — заявила словацькій газеті «Pravda» Маріан Ґавенда, оголосивши точку зору вказаної церкви. «Санта-Клаус є комерціалізацією Різдва. Церква зовсім не проти того, щоб люди купували подарунки як такі, але подарунок не повинен підмінити собою нашу любов один до одного, і саме любов — суть цього святкування. Давайте не допустимо, щоб у нас вкрали Христа». У німецькомовних країнах друкувалися наклейки «Зона, вільна від Санта-Клауса», а на вулицях роздавали брошури, які по-протестантськи нагадували, що традиційний розносник подарунків — Christkind, Немовля Христос, а зовсім не білобородий, у червоному каптані іммігрант з Америки.
Боротьба триває :) Зі святом усіх, для кого це свято.
відео на ютуб https://ibigdan.livejournal.com/27725634.html