-Поиск по дневнику

Поиск сообщений в rxkbeup

 -Подписка по e-mail

 

 -Статистика

Статистика LiveInternet.ru: показано количество хитов и посетителей
Создан: 30.05.2009
Записей: 8
Комментариев: 1
Написано: 8





как ты , да я, Сальери!

Понедельник, 10 Августа 2009 г. 08:11 + в цитатник
Открытие театра "Ла Скала"Отметчается историческая дата - открытие театра Ла Скала, является одним из самых знаменитых оперных театров не только в Италии, на родине оперы, но и во всем мире. Здание театра было построено по проекту архитектора Джузеппе Пьермарини в 1776-1778 годах на месте церкви Санта-Мария делла Скала, откуда произошло и название самого театра. Театр был открыт 3 августа 1778 года постановкой оперы Антонио Сальери
А куда Сальери, туда и мы!

читать! St Peter in The Vatican

Понедельник, 03 Августа 2009 г. 17:24 + в цитатник
 Medieval   review  в июле дважды привлекает внимание к книге
которая осталась практически незамеченный, несмотря на солидность издания
и компетентность авторов >St. Peter's in the Vatican. Cambridge
(впрочем, может быть именно эта, солидность теперь вредит успеху
не помогли даже многочисленные иллюстрации и не столь высокая
для такого количества иллюстративного материала цена! рисунков больше чем страниц в ниге!
соотношение!338 ил.на 300 с.!


...так или иначе,  оксфордское собрание исследований, связанных с ватиканской историей разных эпох, несомненно заслуживает внимания, и возможно получит его благодаря помощи американского коллеги.
В этой рецензии есть то, что необходимо современному читателю- не слишком упрощенный, хотя и

краткий! пересказ.дополнительные ссылки на полезный круг публикаций и авторов, связанных со сквозной  темой для общей эрудиции... К сожалению то, что годится американскому читателю- сегодня несомненно будет полезно и русскому,поэтому привожу часть рецензии (по второму улучшенному варианту  выступления).
 и советую обратить внимание,как на толкового рецензента, так и на саму публикацию!





     Brother Charles Hilken

        St. Mary's College of California

        chilken@stmarys-ca.edu


 
Tronzo, William, ed.  St. Peter's in the Vatican. Cambridge:


Cambridge University Press

This book will be necessary reading for anyone interested in the

history of the two Saint Peter's Basilicas. The essays give insight

into specific moments in the history of the buildings and, taken

together, allow the reader to see the significance of the whole. The

book becomes a model and goad for similar studies of other major

church buildings. Tronzo, the editor, makes the argument that the

book's copious illustrations could tell the history. Indeed, there are

338 illustrations in less than 300 pages of text.



The introduction begins in the middle of the history of St. Peter's,

right before the destruction of the old basilica.  Tronzo neatly

characterizes the work of the Renaissance builders as the

rationalization of the medievalalert(a nod to Burckhardt).  He describes

the continuities between the two basilicas as memories, a theme which

takes on special resonance in the second essay on spolia.  The

organization of the book is to be commended.  There are eight essays,

all but one with footnotes following.  A list of illustrations begins

the work and a selected bibliography and index complete it.



G. W. Bowersock, "Peter and Constantine", makes the case that

Constantine had nothing to do with the building of the basilica.  The

argument is somewhat convincing with one defect.  The proposal of the

translation of Peter's relics in the third century is labeled as

"extravagant speculation," a charge which is hard to align with the

work of Jose Ruysschaert, whose essay, "La tomba di Pietro. Nuove

considerazioni," in Studi Romani 34.3 (1976), developed this

argument. It seems Bowersock did not know of this essay since it is

not cited.  Bowersock is perhaps too cautious, for example, "The

translation of bones, and the tomb violations it entails, would be

inconceivable for the third century" (14).  In light of the burying of

an entire cemetery to make way for a basilica in the fourth century,

it is hard to think of much else that would be inconceivable in the

preceding century.



Dale Kinney's essay, "Spolia", examines the ultimately ambiguous

regard for spolia which she defined as "artifacts made for one

physical and cultural context, and reused in another" (25).  This

remarkably informative essay describes the use and reuse of pagan and

Christian spolia in the two basilicas.  With painstaking care she maps

out the history of the placement and reception of twisted columns.

The same attention to detail is given to the origins, placement, and

reuse of the shafts of the Constantinian nave.  Here Kinney notes

variety as an aesthetic at play.



The fourth essay, "Est haec sacra principis aedes" by Antonio

Iacobini is dedicated to the iconographic programs of Innocent III and

Gregory IX in the apse and facade renovations respectively.  It is

especially clear in this essay as with all that leading scholars in

the history of Saint Peter's are at work.  Iacobini uses visual

highlights--drawings and remains of apse and facade and the Limoges

statuettes that once adorned the confession--to show the relationship

of the artistic programs to the papal political philosophies of the

two popes.



The theme of papal theories driving artistic schemes under Innocent

III and Gregory IX leads nicely to the fifth essay, which begins with

Nicholas V's attempt to restore visual unity to St. Peter's that would

mirror the unity of the Church under papal primacy.  Christof Thoenes,

in "Renaissance at St. Peter's," describes the fifteenth-century

basilica as an "immense repertoire of histories" lacking order.  The

popes of the sixteenth century would add size as a theme in the

building renewal.  Starting with Bramante the architects emerge in

their own right as shapers of the visual and spiritual message.



Henry A. Millon's essay, "Michelangelo to Marchionni. 1546-1784," is

an architectural history of the present basilica and is rich in

historical detail.  There is a fascinating argument about

Michelangelo's placement of windows in order to use light to re-center

the altar over the tomb.  Light here became an element of form.  The

treatment of Michelangelo is a state of the question of his part in

the design and execution of the building. The figure of the floor plan

of the interior (#103) is too small to be of use.  The book could have

benefited greatly from a legible illustration in this regard. For a

successful use of such a plan compare Antonio Pinelli, ed., La

basilica di San Pietro in Vaticano
(Modena: 2000), vol. 1, pp. 340

and 345.



By far the longest essay is Irving Lavin's "Bernini at St. Peter's:

Singularis in Singulis, in Omnibus Unicus," which is 142 of the

320 pages of the book.  The extraordinary length is unexplained but

not without merit. The essay is a brilliant treatment of Bernini as an

artist driven by his understanding of Catholic faith and the

possibilities of expressing it in stone and precious metals.  Credit

is given by the author to his research assistant, Uta Nitschke-Stumpf,

and his editor, Mary Elizabeth Lewis, for assistance in the

considerable expansion of an essay previously published in the four-

volume work edited by Pinelli cited above.  Lavin links the program of

design in Bernini's time to the Council of Trent's emphasis on

performance and involvement of the faithful.  He gives a deep reading

to each of the major contributions of Bernini, making of the artist

something of a theologian. He describes the baldacchino as a rendering

in stone of a non-architectural processional covering, the placement

of which unites the three themes of the tomb of the apostle, the

Eucharist, and the papacy.  Lavin analyzes the debate over Borromini's

part in the design of the baldacchino and even draws a possible

connection to the Battle of Lepanto.  Each of the major works of

Bernini are treated: the placement of Paul III's tomb and the design

of Urban VIII's; the design of the crossing at the papal altar with

the giant statues at the piers of the dome; the nave decoration; the

piazza and colonnades; the monumental chair of Peter; the Scala Regia

and statue of Constantine; the Ponte Sant'Angelo; and the sacrament

altar.  The essay ends with an evaluation of Bernini as a man of faith

who merged painting, sculpture, and architecture in service of the

Christian doctrine of redemption. There is also a lovely homage to

Richard Krautheimer's book, The Rome of Alexander VII, 1655-

1667
(1985).  The artistry of Lavin's Bernini is comparable to

Millon's Michelangelo on the point of the artists' use of light, which

in Bernini's case is especially evident in his work on the monumental

Charlemagne statue and the Altar of the Sacrament.  It is impossible

to capture all of the rich insight of this essay in the confines of

this review.  Much more could be said about Lavin's attention to

Bernini's architectural designs intended to give the experience of

liturgical drama across a giant stage and above all to the many ways

that Eucharistic theology shaped Bernini's masterpieces...


полные выходные данные коллективной монографии:


Tronzo, William, ed.  St. Peter's in the Vatican. Cambridge:


Cambridge University Press, 2005.  Pp. 336.  $133.00.  ISBN-13:


9780521640961.

 (20x20, 0Kb)

Нежность...

Суббота, 25 Июля 2009 г. 21:08 + в цитатник
















Нежность - это шорох сердца,
Капля утренней росы;
Нежность - это лучик солнца,
Свежесть девственной зари.
Нежность - это шепот неба,
Чистота невинных звезд;
Нежность - это запах сена,
Радость свадебных цветов.
Нежность - это струйка света,
Теплота людской души;
Нежность - это хрупкость снега,
Святость зимней красоты.
Нежность - это плач свирели,
Грусть осенних вечеров;
Нежность - это звук капели,
Аромат весенних строк
. Нежность - это бисер мая,
Лучезарность детских снов;
Нежность - это пташек стая,
Тайна хрупких паучков.
Нежность - это ствол березы,
Изумруд немой листвы;
Нежность - это запах розы,
Прелесть Божьей простоты.
Нежность - это слово -Папа, Мама
Близость родственной души;
Нежность - это эхо рая,
Вечность истинной Любви.
Нежность - это кротость духа,
Слабость женской красоты;
Нежность - это чуткость слуха,
Робость детской новизны.
Нежность - это трепет взгляда,
Легкость девичьей слезы;
Нежность - это звук хруста'ля,
Унисон морской волны.
Нежность - это смех ребенка,
Глубина бездонных глаз;
Нежность - это сон котенка,
Уникальность мягких лап.
Нежность - это поступь лани,
Фимиам живой воды;
Нежность - это риза рая,
Херувим Святой горы.
Нежность - это семя Духа,
Пепел жертвенной Любви;
Нежность - это сущность друга,
Признак трепетной черты.
Нежность - это гимн природы,
Стрекот маленьких сверчков;
Нежность - это голос Бога,
Красота иных миров.
Нежность - это сладость меда,
Радуга наивных грез;
Нежность - это жертва Бога,
Неприложность Его слов.
Нежность - это вкус полета,
Грация святой мечты;
Нежность - это слезы Бога,
Преданность Его любви......









 (512x600, 1144Kb)

Ты далеко а кажется порою

Среда, 22 Июля 2009 г. 18:11 + в цитатник
Ты далеко...

  Ты далеко… А кажется порою
Что я вот-вот услышу голос твой,
И что как только дверь свою открою,
Как тут же мы увидимся с тобой.

 
Но всё не так… Я это понимаю.
И между нами снова города…
Тебя я в мыслях крепко обнимаю,
Хотя не встречу – знаю, - никогда…

 
Пусть ничего не может быть иначе,
Пускай судьба у каждого своя, -
Ты для меня, поверь, немало значишь.
Я всей душою чувствую тебя…

 
Сквозь расстоянья протяни мне руку,
Когда на сердце станет вдруг темно.
Ты в этом мире стала близким другом,
Жаль, что другого просто не дано…

 

Середина лета

Вторник, 21 Июля 2009 г. 18:44 + в цитатник
За час прогулки сегодня днем Чифа трижды обозвали "волкодавом. :)

Прелесть проживания рядом с частным сектором в старушках, которые продают возле станции всякие садовые вкусности и цветы. Сегодня я купила красную и черную смородину. Вообще, смородина - моя слабость, люблю ее в любом виде.



ШЁЛКОВЫМИ НИТЯМИ ЛЮБВИ.

Вторник, 21 Июля 2009 г. 18:25 + в цитатник
ШЁЛКОВЫМИ НИТЯМИ ЛЮБВИ,
ОПЛЕТАЮ ГОЛОС ТВОЙ ТИХОНЬКО,
Я ТЕБЯ ПРОШУ, ТЫ ЛИШЬ ЗВОНИ,
ЧТОБЫ НЕ БЫЛО НА СЕРДЦЕ БЫ ТАК ГОРЬКО…

И ОПЯТЬ СИЖУ КАК ПОД ГИПНОЗОМ,
ВОЛОСЫ ТИХОНЬКО ТЕРЕБЯ,
ЧУВСТВА УЖЕ ВСЕ КАК ПОД ИЗВОЗОМ,
ТОЛЬКО МНЕ НЕ В РАДОСТЬ БЕЗ ТЕБЯ.

ДО ЗВОНКА УЖ ТРИ ЧАСА ОСТАЛОСЬ,
СЕРДЦЕ БЬЁТСЯ ТОЧНО УЖ НЕ В ТАКТ,
И ЗА ЧТО В ПОДАРОК ЭТА РАДОСТЬ,
КАК ОТВЕТ ЛЮБВИ МЫ ПРИМЕМ ФАКТ…

И МЕЧТЫ ВДРУГ АРФОЙ ЗАИГРАЛИ,
ДРАЗНЯТСЯ СВОЕЮ КРАСОТОЙ,
ЖАЛЬ, ЧТО МЫ ТОГДА ЕЩЁ НЕ ЗНАЛИ,
ЧТО У НАС ОДНА ЛЮБОВЬ С ТОБОЙ…

Закрыть глаза...

Вторник, 21 Июля 2009 г. 18:17 + в цитатник
Закрыть глаза. Услышать море,
Шум набегающей волны.
Обнять тебя, забыть о боли,
Принять тепло твоей души.
Коснуться губ твоих губами.
И пить, как терпкое вино,
Твой поцелуй - такой желанный,
И верить в счастье. Вот оно…
И заглянуть в твои глаза,
Найти там нежность и огонь,
Пусть по щеке ползёт слеза,
В твоей руке - моя ладонь.
Пусть растворится мир в ночи,
Оставив только лунный свет.
Твои объятья горячи,
В них утону - спасенья нет…

Дневник rxkbeup

Суббота, 30 Мая 2009 г. 13:57 + в цитатник
rxkbeup


Поиск сообщений в rxkbeup
Страницы: [1] Календарь